Prezentowana publikacja jest jak do tej pory pierwszą i jedyną pozycją, w której przedstawione pozostały wybrane metody terapii, w dostosowaniu do pracy z osobą przejawiającą głębokie deficyty rozwojowe. Praca nad dziećmi autystycznymi wymaga poszukiwania nowych dróg wspomagania ich rozwoju. Aby wyjść naprzeciw tym poszukiwaniom, Autorzy przedstawili własne doświadczenia, będące skutkiem wieloletniej praktyki zawodowej, a także zdobytej wiedzy. Każdy z Autorów, opisując prowadzoną poprzez siebie terapię, wychodzi od założeń terapeutycznych, następnie ukazuje możliwości użycia metody w pracy z osobą z autyzmem. Na dodatek przedstawione pozostały badania nad efektywnością wykorzystania każdej z metod oraz propozycje użycia tych metod do pracy z dziećmi, gdzie połączone pozostały autorskie podejścia z prezentacją podstawowych zaleceń. W końcowej części opracowania znajdują się zalecenia, osiągalne do wykorzystania w pracy edukacyjno-terapeutycznej w odniesieniu do opisanych programów autorskich. Książka jest skierowana najczęściej do terapeutów-psychologów, pedagogów, socjologów, pracowników socjalnych i administracji, podejmujących działania z dziećmi dotkniętymi autyzmem. Istotnie książkę można polecić praktykom pracującym z dziećmi z głębokimi deficytami rozwoju, nauczycielom szkół integracyjnych, masowych i rodzicom mającym dzieci autystyczne. W związku z ogromnym zainteresowaniem, jakim cieszyło się pierwsze wydanie tej publikacji pod tytułem Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem, Autorzy z wielką radością podjęli się opracowania drugiego wydania, które zostało zmienione. Zmiany dotyczą m.in. Zaprezentowania w artykułach nowych metod pracy z osobami dotkniętymi autyzmem, aktualizacji prezentowanych tekstów, a także dołączenia nowego artykułu.