Publikacja Edukacja i gospodarka w kontekście procesów globalizacji stanowi taką właśnie wypowiedź, związaną z analizą aksjologiczną fundamentów edukacji i gospodarki, przestrzenią i dynamiką przemian cywilizacyjnych. Ukazano w niej światową przestrzeń gospodarczą i edukacyjną w warunkach kształtujących się cyklów globalizacji, zwłaszcza rewolucji informacyjno-komunikacyjnej, a także problematykę ogromnych szans i zagrożeń humanistycznych wymiarów edukacji. Ważne są przedstawione w książce relacje zachodzące między edukacją a gospodarką, a także kryteria wynikające z dokonanych analiz i wyszczególnionia, jakie wartości promują i kształtują systemy edukacji, a jakie systemy gospodarki. Jaka jest i jaką ma się stawać edukacja w społeczeństwie uczącym się, w społeczeństwie wiedzy i w społeczeństwie sieci? Jakie są możliwości świadomego kształtowania relacji pomiędzy wzrostem gospodarczym a trosceą o środowisko naturalne i zdrowie człowieka? Analizy i przemyślenia będące treścią publikacji skłaniają do uściślenia intencji leżących u jej podstaw: Więcej gospodarki w edukacji i edukacji w gospodarce. Z recenzji: Praca zbiorowa [...] związana jest tematycznie z wyraźnym i aktualnym społecznie, a także perspektywistycznie rosnącym znaczeniowo zagadnieniem wiązania edukacji z gospodarką w okresie rozwoju procesów globalizacji. Zagadnienie to jest jeszcze słabo wyeksponowane w dorobku naukowym w dziedzinie literatury z nauk społecznych, w tym zwykle z pedagogiki. Należy więc przyjąć z zachwytm inicjatywę przygotowania i opublikowania tej pracy zbiorowej [...]. Książka, jak piszą Redaktorzy, "stanowi wypowiedź [...] związaną z analizą aksjologiczną fundamentów edukacji i gospodarki, przestrzenią i dynamiką przemian cywilizacyjnych". Wypowiedź ta nie wyczerpuje wszelkich składników i uwarunkowań oraz diagnoz i prognoz dotyczących problematyki wiązania edukacji z gospodarką w dobie globalizacji, ale stanowi liczący się, zarówno w rozmiarze naukowym, jak i funkcjonalnym, głos polskich uczonych, wywołujący potrzebę refleksji i dyskusji. Z recenzji wydawniczej prof. Zw. Dra hab. Stanisława Palki