Tytuł Stan i uwarunkowania autoedukacji studentów Autor Violetta Rodek Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-8012-257-4 kolekcja Prace Naukowe UŚ; Pedagogika Rok wydania 2014 Katowice Wydanie 1 liczba stron 378 Format pdf Spis treści Spis treści Wstęp / 9 R o z d z i a ł I Problematyka autoedukacji w świetle krytycznej analizy literatury przedmiotu i niektórych badań naukowych / 17 1.1. Autoedukacja — przybliżenie pojęcia / 17 1.1.1. Wąskie i szerokie ujęcie autoedukacji. Konfrontacja stanowisk socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych / 17 1.1.2. Pojęcie i koncepcje samokształcenia kierowanego, czyli spór o samodzielność / 32 1.1.3. Mentoring, tutoring i coaching jako swoisty przykład kierowanej pracy nad własnym rozwojem / 35 1.2. Próba uściślenia pojęcia: autoedukacja / 45 1.3. W poszukiwaniu teoretycznych podstaw autoedukacji / 49 1.4. Podstawowe części autoedukacji / 62 1.5. Problematyka uwarunkowań autoedukacji — spojrzenie wieloaspektowe / 77 1.5.1. Uwarunkowania osobowościowe autoedukacji / 77 1.5.1.1. Współzależność podmiotowości jednostki i autoedukacji / 81 1.5.1.2. Samowiedza i samoocena jednostki a autoedukacja / 95 1.5.2. Uwarunkowania pedagogiczne i ich znaczenie dla autoedukacji / 100 1.5.3. Uwarunkowania środowiskowe, społeczne i kulturowe autoedukacji / 109 1.6. Parametry psychospołeczne studentów. Kształt charakterystyki / 119 1.7. Problematyka autoedukacji. Przegląd badań / 124 R o z d z i a ł II Metodologia badań własnych / 143 2.1. Przedmiot i typ badań własnych / 143 2.2. Cele i problemy badawcze / 147 2.3. Zmienne i wskaźniki / 150 2.4. Metody, techniki, narzędzia badawcze / 154 2.5. Wybór i charakterystyka grupy badawczej / 175 R o z d z i a ł III Stan i uwarunkowania autoedukacji studentów. Prezentacja wyników badań własnych (etap ilościowy) / 181 3.1. Aktywność autoedukacyjna studentów / 181 3.1.1. Stopień aktywności autoedukacyjnej studentów w sferze poznawczej / 183 3.1.2. Stopień aktywności autoedukacyjnej respondentów w sferze instrumentalnej / 187 3.1.3. Stopień aktywności autoedukacyjnej osób badanych w sferze biologicznej / 190 3.1.4. Stopień aktywności autoedukacyjnej uczestników badań w sferze społecznej / 194 3.1.5. Stopień aktywności autoedukacyjnej studentów w sferze duchowej / 197 3.1.6. Ogólny stopień aktywności autoedukacyjnej studentów / 201 3.2. Sposoby realizacji celów autoedukacyjnych / 206 3.3. Czynniki wspomagające i utrudniające aktywność autoedukacyjną w percepcji respondentów / 215 3.4. Stopień aktywności autoedukacyjnej studentów a ich płeć / 231 3.5. Uwarunkowania aktywności autoedukacyjnej respondentów związane z kierunkiem studiów / 233 3.6. Uwarunkowania aktywności autoedukacyjnej studentów związane z rodzajem studiów / 234 3.7. Aktywność autoedukacyjna osób badanych a rok studiów / 236 3.8. Korelacja stopniem aktywności autoedukacyjnej studentów, a poziomem ich samooceny / 241 3.8.1. Zależność stopniem aktywności autoedukacyjnej respondentów, a ich samooceną w sferze intelektu / 242 3.8.2. Zależność poziomym aktywności autoedukacyjnej osób badanych, a poziomem ich samooceny w zakresie pozostałych cech (wygląd zewnętrzny, funkcjonowanie społeczne itd.) / 245 3.8.3. Zależność poziomym aktywności autoedukacyjnej studentów, a ich samooceną globalną / 248 3.9. Podsumowanie pierwszego — ilościowego — etapu badań / 251 R o z d z i a ł IV Autoedukacja w narracjach autobiograficznych badanych studentów / 255 4.1. Pierwsze próby pracy nad własnym rozwojem i ich znaczenie dla cyklu autoedukacji w świetle narracji uczestników badań / 258 4.2. Aktualne działania podejmowane przez studentów w ramach autoedukacji / 272 4.3. Uwarunkowania autoedukacji w narracjach studentów o różnorodnym stopniu aktywności autoedukacyjnej / 290 4.4. Aktywność autoedukacyjna uczestników badań w aspekcie atrybutów osobowych człowieka. Pytanie o cel i sens podejmowania pracy nad własnym rozwojem / 314 4.5. Aktywność autoedukacyjna studentów w aspekcie oceny własnej wydajności działań i szans powodzenia pracy nad swym rozwojem / 323 4.6. Plany autoedukacyjne w narracjach badanych studentów — perspektywa przyszłości / 331 4.7. Podsumowanie drugiego — jakościowego — etapu badań / 334 Zakończenie / 341 Bibliografia / 347 Aneksy / 361 Aneks 1. Skala Aktywności Autoedukacyjnej (SAA) / 361 Aneks 2. Normy stenowe dla poszczególnych podskal, a także dla całej SAA / 364 Aneks 3. Wzór kwestionariusza ankiety / 366 Aneks 4. Przykładowe narracje autobiograficzne osób badanych, zakwalifikowanych do przeróżnych grup problemowych (wysoki i niski stopień aktywności autoedukacyjnej) / 367 Wykaz tabel / 374 Wykaz wykresów / 375