Książka jest podręcznikiem z zakresu pedagogiki specjalnej. Ma charakter propedeutyczny zapoznający czytelnika z podstawami tej wiedzy. Prezentuje zagadnienia w sposób jasny, zwięzły i plastikowy. Uwzględnia współczesny dorobek pedagogiki specjalnej, a także demonstruje go w ujęciach najnowszych. Dokonany przez autorkę dobór zagadnień jest wynikiem przyjęcia określonej, własnej koncepcji pedagogiki specjalnej, która wyrasta z najkorzystniejszych wzorów z przeszłości, nie negując ich, lecz starając się je twórczo kontynuować. Idea napisania książki to chęć wyjścia naprzeciw potrzebom czytelników szukających progresywnego i dostępnego podręcznika. Jednocześnie autorka pragnęła aby po lekturze jej pracy czytelnik z ochotą sięgnął po literaturę bardziej innowacyjną. Czytelnik wynajdzie na początku fundamentalne dane o pedagogice specjalnej jako nauce, jej tożsamości, statusie teoretycznym, terminologii i podstawowych pojęciach. Następnie zaznajomiony zostanie z wewnętrzną strukturą pedagogiki specjalnej - dawniej i współcześnie wyróżnianych subdyscyplinach, a także pozna krótkie charakterystykami każdej z nich. Następną część książki poświęcono historii myśli z zakresu pedagogiki specjalnej, ze szczególnym i starannym omówieniem dziejów polskiej pedagogiki specjalnej od okresu zaborów do roku 1989. Następnie przedstawiono najważniejsze zagadnienia związane z użyteczną stroną tej nauki tj. Kształceniem specjalnym. Omówiono tutaj podstawowe pojęcia związane z praktycznym wdrażaniem idei kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, diagnozą pedagogiczną, teleologią, a także kierunkami oddziaływań rehabilitacyjnych. Zagadnienia te omówiono na tle współczesnych przemian normalizacyjnych tego kształcenia. Książkę kończy rozdział przybliżający czytelnikowi problemy człowieka z niepełnosprawnością, jego oryginalną sytuację psychospołeczną, a także złożony cykl dostosowywania się do własnej niepełnosprawności. Redagując książkę starano się zwracać uwagę czytelnika na zagadnienia kluczowe stosując w tym celu graficzne formy prezentacji treści. Każdy z rozdziałów też bloki zwiększające przeznaczone dla dociekliwszego czytelnika i ciekawostki, które urozmaicają lekturę. Na końcu każdego rozdziału wyszukamy blok będący podsumowaniem, zawierający materiały do zapamiętania, ćwiczenia i wyznaczonie dalszej lektury.