Prezentowany słownik stanowi pokaźne źródło wiedzy dla współczesnych nauk o wychowaniu oraz pedagogiki jako takiej. Ukazując historię twórczych wysiłków, pozwala odróżnić to, co trwałe, od tego, co nieistotne i powierzchowne albo co stanowiło rezultat zmieniającej się mody. Poza tym biogramy przedstawicieli myśli pedagogicznej (od starożytności po XXI wiek) ukazują ewentualnym reformatorom całe obfitość ludzkich doświadczeń, z których można wybrać dla aktualnych potrzeb te najwłaściwsze i ustrzec potomnych przed nieprzemyślanymi decyzjami oraz zbyt teoretycznymi próbami, niedającymi się wykorzystać w realiach danego społeczeństwa. Celem publikacji jest także przypomnienie wzorów, postaw oraz wysiłków licznych przedstawicieli pedagogiki działających w przeszłości, będących przecież źródłem pewnego typu energii moralnej oraz utwierdzających nas w poczuciu bycia spadkobiercami i kontynuatorami twórczej pracy wcześniejszych pokoleń oraz dających świadomość posłannictwa wobec społeczeństwa. Celem opracowania tego słownika było również zaszczepienie kultu dla tradycji (w zakresie wychowania i edukowania) oraz upowszechnienie szeroko rozumianej kultury pedagogicznej. Posiadając na uwadze te aspekty ergonomiczne i walory dydaktyczne leksykonu, można posiadać nadzieję co do jego przydatności we wszelkich formach kształcenia pedagogicznego (i nie tylko pedagogicznego). Słownik liczy ponad 660 biogramów prezentujących postaci od starożytności po czasy nam współczesne. Ich ujęcie chronologiczne demonstruje powstanie, narastanie i rozwijanie się pewnych kieruneków. Dzieje myśli pedagogicznej pozostały napisane zwykle z myślą o studentach pedagogiki oraz o nauczycielach i pracownikach szeroko pojętych instytucji edukacyjno-opiekuńczo-wychowawczych. Książka będzie także {pomocn|przydatn)a dla sympatyków systemów filozoficznych oraz zainteresowanych psychologią. Będąc przeglądem problematyki z zakresu historii myśli pedagogicznej, umożliwia zarówno realizację jakiejś formy samokształcenia, jak i ogólny ogląd tego wszystkiego, co związane jest z udziałem licznych jednostek w zakresie kształtowania propozycji i osiągnięć pedagogicznych na przestrzeni wieków.