Podręcznik poświęcony jest problemom ogólnej teorii wychowania, a także szczegółowym zagadnieniom teorii wychowania i rozwoju fizycznego człowieka z naciskiem na edukację dzieci i młodzieży. Autor wyjaśnia kluczowe pojęcia, takie jak „wychowanie", „kształcenie", „edukacja", „kultura fizyczna". Analizuje czynniki, środki i warunki występujące w wychowaniu fizycznym. Omawia metody kształcenia i wychowania fizycznego, a także kwestie związane z rozwojem fizycznym i motorycznym. Niemało miejsca zajmuje osoba nauczyciela, jego kompetencje, sprawność, progresywność, zaangażowanie i motywacja. Dużo uwagi poświęcono roli pedagoga jako promotora zdrowia i animatora aktywności fizycznej w czasie wolnym. Jest to podręcznik dla studentów pedagogiki, nauczycieli wychowania fizycznego i nauczycieli akademickich.
Tytuł Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego Autor Janusz Bielski Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-952-0 Rok wydania 2012 Kraków Wydanie 1 liczba stron 222 Format pdf Spis treści Wstęp 9
Rozdział 1. Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna 11
Rozdział 2. Kultura fizyczna 15
2.1. Zagadnienia terminologiczne 15
2.2. Wzory kultury fizycznej na przestrzeni dziejów 17
2.3. Formy uczestnictwa w kulturze fizycznej 21
Rozdział 3. Wychowanie fizyczne 23
3.1. Pojęcie wychowania 23
3.2. Istota wychowania fizycznego 26
3.3. Ewolucja poglądów dotyczących istoty i celów wychowania
fizycznego 27
3.4. Teoretyczne podstawy fizycznego wychowania 31
3.5. Parametry wychowania 32
3.6. Teoretyczne podstawy fizycznego kształcenia 34
3.7. Błędy w procesie wychowania 36
Rozdział 4. Cele wychowania fizycznego 45
4.1. Aksjologiczne podstawy celów wychowania fizycznego 45
4.2. Znaczenie wartości w edukacji szkolnej 47
4.3. Definicje wartości w kontekście zróżnicowanych dziedzin nauki 48
4.4. Klasyfikacja wartości – podział dychotomiczny wartości 52
4.5. Istota i znaczenie celów wychowania 53
4.6. Funkcje celów wychowania 54
4.7. Warianty celów wychowania fizycznego 58
4.8. Kompetencje ucznia 61
Rozdział 5. Czynniki, środki i warunki wychowania fizycznego 65
Rozdział 6. Funkcje ruchu 69
6.1. Ruch jako czynnik stymulujący 69
6.2. Ruch jako czynnik adaptacyjny 70
6.3. Ruch jako czynnik kompensacyjny i korekcyjny 71
Rozdział 7. Rozwój fizyczny człowieka 75
7.1. Pojęcie rozwoju fizycznego i jego uwarunkowania 75
7.2. Ocena rozwoju fizycznego 77
7.3. Kontrola stanu fizycznego dzieci i młodzieży 80
7.4. Zmiany w postawie ciała 81
7.5. Metody oceny postawy ciała 82
7.6. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży 85
Rozdział 8. Motoryczność ludzka 93
8.1. Przejawy motoryczności 93
8.2. Interpretacja podstawowych pojęć związanych z motorycznością 98