Książka jest adresowana równocześnie do studentów, jak i osób prowadzących zajęcia. Gromadzi metodyczne wskazówki prowadzenia zajęć dla studentów z powyższych i pokrewnych kierunków. również sposób organizowania wydarzeń dziejących się w ramach działalności uniwersytetu, a które można wykorzystać we własnej przyszłej praktyce zawodowej, jak i w konstruowaniu refleksji nad własnym rozumieniem roli doradcy. Co więcej, stanowi przykład połączenia refleksji teoretycznej z opisem działania w praktyce, co może być niebanalne z punktu widzenia edukacji akademickiej i może być ciekawym poznawczo przykładem na „spotkanie się" teorii i praktyki.
Tytuł Edukacyjne prowokacje wykorzystanie etnografii performatywnej w procesie kształcenia doradców Podtytuł zastosowanie etnografii performatywnej w procesie kształcenia doradców Autorzy Elżbieta Siarkiewicz,, Ewa Trębińska-Szumigraj, Daria Zielińska-Pękal Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-083-4 Rok wydania 2012 Kraków Wydanie 1 ilość stron 156 Format pdf Spis treści Wstęp?7
Rozdział I
Rozumienie profesjonalizmu a kształcenie doradców 13
1. Pomiędzy profesją a zawodem (od uwolnienia do zniewolenia) 14
2. Profesjonalizm nowoczesny 18
3. Niejednoznaczność oczekiwań 22
3.1. Niejednoznaczność pragnień w obszarze edukacji 23
3.2. Niejednoznaczność pragnień w obszarze pracy zawodowej 25
3.3. Niejednoznaczność pragnień w prowadzonych refleksjach
„nad" i „w" praktyce poradniczej 27
Rozdział II
Drzewo wsparcia – doświadczanie i rozumienie
problemów społecznych 31
1. Gry miejskie 33
2. Opis projektu Drzewo wsparcia 35
3. Rekrutacja i wzajemne relacje uczestników gry 38
4. Edukacja przez rozwiązywanie problemów w grupie 38
5. Superwizja i podział ról w konstruowaniu projektu 42
6. Doświadczanie problemów przez zmienność ról 47
7. Redefinicje i rekonstrukcje – „stawanie się" poprzez uczestnictwo 52
Podsumowanie projektu 56
Konspekty do zajęć dydaktycznych wraz z komentarzem 57
Rozdział III
Etiudy poradnicze – o weryfikacji metod pracy doradców 65
1. Dlaczego etiuda? 66
2. Konstruowanie etiud – pomaganie oferowane 67
3. Dekonstruowanie Etiud poradniczych –
trudności w realizacji projektu 72
3.1. Poradnictwo w niedużo przychylnych miejscach 72
3.2. Poradnictwo na ulicy, czyli spotkanie dwóch obcych (Innych) 75
3.3. Mało aktywny udział w praktyce poradniczej 78
4. Rekonstruowanie Etiud poradniczych – pomaganie „sterowane" (?) 80
5. Prospektywna pomoc komunikacyjna 83
Podsumowanie projektu 85
Konspekty do zajęć dydaktycznych wraz z komentarzem 86
Rozdział IV
Stragan prawidłowych rad – wokół poradniczych ofert 93
1. Po co metafora? 95
2. Dlaczego „stragan"? Opis idei 97
3. Przestrzeń dla poradniczego doświadczenia 99
4. Stragan dobrych rad jako przestrzeń dla studiowania
poradniczej praktyki 104
5. Realne interpretacje 108
6. Poradnictwo na poczekaniu 109
7. Osobiste oceny uczestników 112
8. „Przekonywanie jest bezpłodne" 113
9. Odpowiedzialność i zaufanie 114
Podsumowanie projektu 117
Konspekty do zajęć dydaktycznych wraz z komentarzem 118
Rozdział V
Konstruowanie poradniczych doświadczeń
i umiejętności 125
1. Uczenie się/rozumienie roli doradcy 127
2. Poradnicze doświadczenie i refleksja w praktyce 128
3. Stawanie się doradcą w codzienności 131
4. Doradca jako refleksyjny badacz 133
Rozdział VI
Refleksje nad możliwością i efektami zastosowania
etnografii performatywnej w procesie/metodyce
kształcenia doradców 137
1. Refleksyjna praxis 138
2. Etnografia performatywna jako akademicki konstrukt 141
3. Moc zaangażowania 143
4. Moc doświadczenia i doświadczania 145
Zakończenie 149
Bibliografia 151