Książka przybliża przyczyny niepowodzeń dzieci i młodzieży w uczeniu się języka polskiego i języków obcych oraz ukazuje możliwości wydajnego przezwyciężania specyficznych trudności w zakresie poprawnej pisowni.
Publikacja jest skierowana do polonistów, nauczycieli języków obcych, pedagogów-terapeutów, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i rodziców, którzy chcą pomóc swoim dzieciom w opanowaniu ortografii.
Do przeglądu powszechnie znanych i zalecanych przez dydaktyków działań metodycznych, które sprawdziły się w kształceniu umiejętności ortograficznych osób z dysortografią, autorka dołączyła nową propozycję w opracowaniu własnym – metodę przeszukiwania leksykalnego (MPL). Metoda ta okazała się wydajna w profilaktyce błędów ortograficznych, pomagając uczniom z dysleksją w świadomym kontrolowaniu zapisu wyrazów.
Wszystkie zaprezentowane opisy metod kształcenia zawierają przykłady ćwiczeń aktywizujących przyswajanie wiedzy przez uczniów, umożliwiając im zdobycie umiejętności poprawnego pisania.