Tytuł Dziecko w świecie dużej i drobnej Ojczyzny Podtytuł XX tom kolekcji Nauczyciele - Nauczycielom Autorzy Bronisława Dymara, Wiesława Korzeniowska, Kazimierz Denek Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-339-2 Rok wydania 2009 Kraków Wydanie 1 liczba stron 196 Format pdf Spis treści Wstęp 9 Introduction 11 Część pierwsza. Kazimierz Denek; Poszukiwanie drogi 17 Rozdział I. Pojęcie Ojczyzny, jej warianty, funkcje i odniesienia 17 1. Rozumienie Ojczyzny 21 2. Profile Ojczyzny 23 3. Co gromadzi pojęcie Ojczyzny? 24 4. Powinności wobec Ojczyzny 36 Rozdział II. Moja drobna Ojczyzna 40 1. Krzemieniec 43 2. Tczew 49 3. Wielkopolska 51 4. Kształtowanie miłości do niedużej Ojczyzny 52 Rozdział III. Desygnat Ojczyzny 56 1. Język w społeczeństwie wiedzy 57 2. Funkcje języka w procesie edukacji 59 3. Najstarszy czynnik modelujący tożsamość narodową 60 4. Opiewany w poezji i prozie 61 5. Czy nieuleczalne okaleczenie? 66 6. Inwazja nowomowy na edukację 69 7. Co przeszkadza szkole w byciu źródłem poprawnej polszczyzny? 72 8. Sprzężenie zwrotne pomiędzy językiem teorii a praktyką edukacji 73 9. Kultura języka 74 Rozdział IV. Najwyższa wartość 77 1. Istota wartości, ich geneza i funkcje 78 2. Wartości poznawcze i uniwersalne 80 3. Wartości w edukacji 83 4. Obszerny o wartości 84 5. Ojczyzna wśród innych wartości w opinii 1872 respondentów 87 6. Konkluzje 91 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 93 Streszczenie 94 Summary 94 Część druga. Wiesława Korzeniowska; Kulturowe przemiany w obrębie dużych i drobnych Ojczyzn 99 Rozdział I. Nieduża i obfita Ojczyzna wobec współczesnych trendów unifikacyjnych 99 1. Globalizacja a glokalizacja 99 2. Rozważania o obfitej i znikomej Ojczyźnie 101 3. Niewielka Ojczyzna – kształtowanie się i rozwój pojęcia 104 4. Mikrospołeczności z konwencjonalną hierarchią wartości w realiach UE 107 Rozdział II. Nieduża ojczyzna i jej wybrane „obszary szczególne"(na przykładzie Górnego Śląska) 111 1. Górny Śląsk w rozważaniach o śladowej Ojczyźnie 111 2. Górny Śląsk – „szczególny przypadek kulturowy" 112 3. Współczesne „obszary szczególne" górnośląskiej śladowej Ojczyzny 125 Rozdział III. „By czas nie zaćmił i niepamięć" Świat dziecka – światem obfitej i niewiele znaczącej Ojczyzny 129 1. Wiedza o ojczyźnie lokalnej – hobby czy konieczność? 129 2. Edukacja o drobnej Ojczyźnie – stan dzisiejszy i zapotrzebowania 131 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 137 Streszczenie 137 Summary 137 Część trzecia. Bronisława Dymara; drobna i obszerna Ojczyzna w humanistycznej edukacji 141 Rozdział I. Duża Ojczyzna i niepokaźne ojczyzny – śladami zróżnicowanych znaczeń i kontekstów 141 1. Stany rzeczy a sytuacje 141 2. „Polskość jako sytuacja" 143 3. Rozmaite barwy i odmiany polskości 145 4. Dom rodzinny jako podstawa współbycia w drobnych ojczyznach 148 5. Wartości jako obiekty, czyny i idee 150 Rozdział II. Ojczyzna i ojczyźniane klimaty w tekstach szkolnych podręczników 154 1. Podręczniki do języka polskiego źródłem wiedzy o polskości i Ojczyźnie 154 2. Polskość jako sytuacja historyczna 157 3. Bohaterstwo i bohaterowie 161 4. Ojczyźniane klimaty w podręcznikach i życiu a warianty wrażliwości dziecka 164 5. Polska z oddali. Bohaterowie wygnańcy 167 Rozdział III. Różne barwy polskości w kompleksowej edukacji 171 1. Wspólnota uczniów i nauczycieli. Uczenie się kompleksowe w pigułce 171 2. Dom niejedno ma imię i z tego właśnie słynie...Realizacja kompleksu w klasie VI 177 3. Tradycje, obyczaje i obrzędy. Dynamika zajęć w klasie II gimnazjum 182 4. Literatura i plastyka jako opowieść o człowieku. Inspiracje do zajęć w liceum 186 5. Pedagogika współbycia jako odmiana personalizmu, źródło humanistycznej edukacji, a także patriotycznego wychowania 189 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 192 Streszczenie 192 Summary 193 linia „Nauczyciele – Nauczycielom" 195