Przedmiotem analizy w pracy są śląskie wartości, ich geneza, umacnianie się, osłabianie i aktualne trwanie i zmiana w społecznościach śląskich. W części teoretycznej scharakteryzowana pozostała koncepcja Ronalda Ingleharta dotycząca zmian sytemu wartości i przechodzenia od wartości materialistycznych do postmaterialistycznych, a także sformułowana na jej bazie własna Autorki koncepcja przemian wartości śląskich.
Praca gromadzi część historyczną. Przeanalizowana pozostała w niej geneza wartości śląskich w drugiej połowie XIX wieku, ich utrwalanie w okresie międzywojennym, a następnie ewolucja w okresie realnego socjalizmu i transformacji systemowej.
Empiryczna część pracy oparta została na badaniach terenowych w trzech śląskich społecznościach. Pokazano zmiany i trwanie wartości pracy, rodziny i religii. Posłużono się wprowadzoną wcześniej typologią wartości, uwzględniającą koncepcję R.
Ingleharta, a także starano się odpowiedzieć, w jakim stopniu badane społeczności zmierzają w kierunku wartości postmaterialistycznych. W zakończeniu przedstawione zostały fazy ewolucji śląskich wartości i ich wzajemnego oddziaływania na siebie.
Pokazano uniwersalność wniosków z badań dotyczącą całości społeczeństwa polskiego, a również specyfiki śląskiej. Dokonanie analizy trzech wartości w społecznościach śląskich pozwoliło na wysunięcie tezy, która uzupełni teorię R.
Ingleharta. Praca adresowana jest do szerokiego grona specjalistów. Najczęściej do socjologów zajmujących się problematyką wartości, istotnie wartości pracy, rodziny i religii. Może być {pomocn|przydatn)a również osobom zainteresowanym problematyką śląską (socjologów, pedagogów, kulturoznawców, historyków, etnologów).