Książka pozostała poszerzona, uzupełniona i podzielona na osiem części. W pierwszej - obok niedługiej charakterystyki upośledzenia umysłowego - zawarto głównie spotykane przyczyny trudności w uczeniu się, nakreślono edukację dzieci z niepełnosprawnością w szkole masowej, zapoznając tym samym Czytelników z ideą klas integracyjnych, założeniami i warunkami korzystnej integracji. Pisząc o klasach integracyjnych, nie sposób podzielić się wszystkimi spostrzeżeniami związanymi z pracą w tego typu oddziałach, dlatego też wybrano te aspekty, na które - zdaniem Autorki - każdy pedagog specjalny w swojej pracy powinien zwrócić uwagę (jak kwestia doboru dzieci do klas integracyjnych, ocenianie uczniów niepełnosprawnych czy również rola pracy w grupach). Część druga została poświęcona organizowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem. Część trzecia to opis celów i zadań rewalidacji jednostkowej wraz z ramowym programem rewalidacji i zbiór wskazówek przydatnych w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością na tego typu zajęciach. W części czwartej zamieszczono przykładowe ćwiczenia zgodne z przekazanym wcześniej ramowym programem, które z powodzeniem można użyć na zajęciach rewalidacji jednostkowej. Część piąta określa zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego pracującego w klasie integracyjnej, jego prawa i obowiązki. Część szósta natomiast posiada przykładowe opracowania, które - w mniejszym bądź pokaźniejszym stopniu - towarzyszą pedagogom specjalnym w ich pracy. Wybrano te opracowania, które - jak wiadomo Autorce - sprawiają, istotnie studentom, a także młodym nauczycielom, najwięcej trudności - między innymi opracowanie konspektu, jednostkowego programu edukacyjno-terapeutycznego, rozkładu materiału, a także oceny opisowej. W części siódmej zaprezentowano opis i analizę przypadku uczniów z niepełnosprawnościami. Wśród nich znalazł się uczeń z zespołem Aspergera, uczeń z zespołem Downa i uczeń niedowidzący. Ostatnia część zawiera wybrane programy wspomagające rozwój uczniów. Program dla ucznia z nadpobudliwością/nadruchliwością, program dla ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną - autyzmem i niedosłuchem i program dla ucznia z obustronnym niedosłuchem. Polecamy!