Tytuł Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ISBN 978-83-7525-456-3 Rok wydania 2010 Łódź Wydanie 1 liczba stron 462 Format pdf Spis treści WSTĘP 7
Część pierwsza. ETYKA – PEDAGOGIKA – PROFESJONALIZM 11
Andrzej M. Kaniowski, Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela: wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego 13
Urszula Ostrowska, Heroiczny wymiar etyki nauczyciela: między ideą a realnością 49
Henryka Kwiatkowska, Nauczyciel – zawód „niemożliwy", lecz nieunikniony 67
Joanna M. Michalak, Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela 87
Anna Sajdak, Profesjonalizm dydaktyczny nauczycieli. Możliwości i ograniczenia akademickiego kształcenia 123
Bogusława Dorota Gołębniak, Ku pedeutologii refleksyjnej 143
Część druga. ETYCZNE PODSTAWY PROFESJONALIZMU NAUCZYCIELA 167
Joanna Miksa, Miejsce powinności w etyce zawodowej nauczyciela 169
Stanisław Kowal, Odpowiedzialność nauczyciela 199
Anna Walczak, (Samo)świadomość – w kierunku dojrzałości etycznej nauczyciela 209
Dariusz Zając, Wiedza etyczna nauczyciela 235
Anna Walczak, Tożsamość narracyjna i „choroby serca" nauczyciela 253
Monika Świgulska, Momenty „idealnych spotkań". Osoby znaczące w biografiach nauczycielskich 281
Magdalena Błędowska, Autorytet jako czynnik (de)stwarzający cykl wychowawczy? 301
Sebastian Ciszewski, Podmiotowość ucznia i nauczyciela: dylematy teorii i praktyki 315
Piotr Zamojski, Miejsce normatywności w dyskursie pedagogiki: ku pojmowaniu działania edukacyjnego jako kwestii etycznej 327
Małgorzata Szpunar, Profesjonalność działania nauczyciela 341
Alina Wróbel, Intencjonalność działania nauczyciela jako właściwość praktyki generującej 357
Część trzecia. ETYCZNE WYZWANIA W EDUKACJI NAUCZYCIELSKIEJ 365
Piotr Kostyło, Etyka profesjonalizmu i powołania nauczycielskiego 367
Urszula Ostrowska, Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń w edukacji akademickiej 385
Małgorzata Rosin, Etyczne aspekty kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli 403
Joanna M. Michalak, Studencka praktyka naukowo-badawcza. Zagadnienia etyczne 423
Marcin Rojek, Etyczny wymiar prowadzenia badań poprzez nauczycieli 445