Amerykański badacz Richard Florida zaproponował koncepcję klasy kreatywnej, która wyjaśnia źródła zróżnicowania tempa wzrostu gospodarczego pomiędzy regionami. Rozwój regionalny i budowa gospodarki opartej na wiedzy mają wymagać równoczesnego rozwoju trzech "T" - technologii, talentu i tolerancji. Wyjątkowe znaczenie dla tego rozwoju mają pracownicy kreatywni, którzy najchętniej osiedlają się tam, gdzie szczególnie rozwinięte są "3". Florida zweryfikował opisane zależności w odniesieniu do gospodarki Stanów Zjednoczonych, a kontynuatorzy jego badań poddali analizom ponadto inne kraje. Książka stanowi pierwszą w Polsce adaptację modelu Floridy do warunków naszego kraju. Autorzy analizują, jak wspieranie technologii, talentu i tolerancji wpływa na rozwój polskich województw. Jednostajny rozwój wymaga nie tylko inwestycji w infrastrukturę czy rozwój technice, lecz także wspierania kreatywności i różnorodności. Autorzy wzbogacili oryginalne podejście Floridy o analizę zagadnień kapitału ludzkiego, kapitału społecznego, migracji na rynku pracy, koncentracji prowadzonych badań naukowych i wykorzystania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Książka prezentuje kompleksowy obraz zróżnicowania regionalnego Polski, może być także punktem wyjścia do tworzenia regionalnych strategii rozwoju i ewaluacji efektów stosowania środków unijnych. Badacze, studenci, konsultanci i współtwórcy polityki progresywnej mogą zapoznać się z dorobkiem badań Floridy oraz sprawdzić, jak wykorzystać go do analizy polskiego systemu innowacji.