Tytuł Dziecko w świecie edukacji Przykłady zajęć kompleksowych Podtytuł Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia. XIX tom kolekcji: Nauczyciele - Nauczycielom Autor Bronisława Dymara Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-338-5 Rok wydania 2009 Kraków Wydanie 1 ilość stron 179 Format pdf Spis treści Wstęp 7
Introduction 9
Rozdział I. O sztuce uczenia się, czyli nauczanie kompleksowe „w pigułce" 11
1. O tym, co w sztuce uczenia się jest najważniejsze 11
2. Programy nauczania a sztuka projektowania zajęć kompleksowych z uczniami 16
3. Kompleks. Kompleksowe uczenie się – nauczanie. Strategie współdziałania 22
4. Przychylne sposoby oceniania i współbycia 29
5. Podmiotowość z bliska 33
Rozdział II. Człowiek. Świat. Edukacja. Dziwne historie ze słowem „między" 39
1. Słowo „między" – klucz, wytrych czy nadzieja? 39
2. Człowiek w świecie a wychowanie do człowieczeństwa 42
3. Dorosły i dziecko a edukacja permanentna 46
4. Dziecko (uczeń) w wielu światach. Światy dziecka 49
5. Człowiek i człowieczeństwo na marginesach edukacji. Jak długo jeszcze? 52
Rozdział III. Kompleksowe uczenie się w szkole podstawowej – podstawy więzi 55
1. Klasa szkolna jako przestrzeń tworzenia kultury. Dom i książka w życiu dziecka 55
2. Dom niejedno ma imię i z tego właśnie słynie. Projektowanie kompleksu w klasie VI – podstawy więzi 58
3. Obowiązek, potrzeba i pasja uczenia się. Obfitość form uczenia się a właściwości dialogu w lekcjach ćwiczeniowo-badawczych 61
4. Kształt kompleksu o książkach, lekturach i czytaniu 66
5. Typy więzi interpersonalnych jako wynik kompleksowych działań. Typy integracji rzeczywistej 70
Rozdział IV. Strategie twórczego uczenia się – realizacja kompleksów w gimnazjum 73
1. Pojęcie strategii i organizacji pracy w klasie szkolnej 73
2. Odpowiedzialność za dobro wspólne. Projektowanie kompleksu w klasie III gimnazjum 77
3. Twórcze funkcjonowanie uczniów podczas realizacji kompleksu „Odpowiedzialność za dobro wspólne" 81
4. Piękno a formy i język literatury. Kształt kompleksu w klasie II gimnazjum 84
5. Twórca, twórczość, twórczy uczeń i nauczyciel – rozmowy i dyskusje bez granic 88
Rozdział V. Kształcenie i kształtowanie człowieka. Edukacja kompleksowa w liceum 91
1. Od haseł o edukacji „zintegrowanej" do rzeczywistej integracji osoby wychowanka 91
2. Kształcenie i kształtowanie postaw licealistów podczas projektowania procesu zajęć o człowieku i człowieczeństwie 97
3. Człowiek i człowieczeństwo, sacrum i profanum w literaturze, sztuce, życiu. Realizacja zajęć ćwiczeniowo-badawczych 100
4. Zarys kompleksu o gościnności i życiu codziennym 105
5. Innowacyjne kształcenie i kształtowanie postaw uczniów wyzwaniem XXI wieku 112
Rozdział VI. Poszukiwanie zagubionego klucza do radości i fascynacji. Studenci pedagogiki jako współtwórcy kompleksowej edukacji 117
1. Fascynacje studentów innowacjami jako przejaw oporu wobec schematów szkolnej i uniwersyteckiej edukacji 117
2. Funkcjonowanie studentów w dwóch rolach: student-uczeń i student-nauczyciel 122
3. Innowacje edukacyjne źródłem wiedzy o nauczycielach-studentach, współczesnej szkole i dziecku 128
4. Studencki przykład cyklu lekcji i jego wymowa 133
5. Niektóre opinie o trudzie i radości tworzenia kompleksowych zajęć 149
Rozdział VII. Pedagogika współbycia jako odmiana personalizmu. Bliżej integracji osoby 153
1. Pedagogika teorią innowacyjnej edukacji 153
2. Konteksty pedagogiki współbycia jako odmiany personalizmu 155
3. Bliżej integracji osoby. Istota pedagogiki współbycia 160
4. Siedem przestrzeni pedagogiki współbycia jako rezultat kompleksowej edukacji 163
5. Pedagogika współbycia odpowiedzią na edukacyjne wyzwania XXI wieku 171