Książka dostępna w wersji papierowej elektronicznej ebook. Cechy współczesnego świata i wyzwania stojące przed edukacją początkową dziecka zrodziły pomysł napisania tej książki. Powstała z myślą o studentach - przyszłych nauczycielach, a także nauczycielach już pracujących w szkołach podstawowych, którzy chcą być coraz lepiej przygotowani do krytycznej refleksji nad współczesną edukacją, a równocześnie sprostać jej aktualnym wyzwaniom. Przedmiotem tej monografii są wybrane problemy rozwijania kompetencji kluczowych w procesie edukacji elementarnej - w przedszkolu i szkole. Zamiarem autorów jest ukazanie czytelnikom istoty kompetencji kluczowych, warunków i możliwości ich rozwijania w pracy z dzieckiem. Przedstawiono autorskie rozwiązania organizacyjne i programowe w edukacji początkowej - pionierskie w odniesieniu nie tylko do treści, ale także do form i metod pracy z dziećmi w sferze rozwijania kompetencji kluczowych. Zmiana w podejściu do metod realizacji treści edukacji początkowej wyraża się w przyjęciu postulatów psychologii i pedagogiki konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Książka składa się z trzech części. W pierwszej, która ma charakter teoretyczny, omówiono źródła, konteksty oraz warunki i sposoby stymulowania rozwoju poszczególnych elementów kompetencji kluczowych. Metody stosowane poprzez nauczyciela w procesie stymulowania rozwoju kompetencji kluczowych osadzono we współczesnych teoriach edukacyjnych. Wyeksponowano szczególną rolę kompetencji uczenia się w procesie nabywania wszystkich pozostałych kompetencji kluczowych. W części drugiej przedstawiono określone poprzez Parlament Europejski kompetencje kluczowe, odnosząc je do oczekiwanej wiedzy, umiejętności i postaw dzieci w młodszym wieku szkolnym. Implikacje funkcjonalne omówione w tej części wynikają z podstawowych założeń pedagogiki konstruktywizmu poznawczego i społecznego. W kolejnych rozdziałach, które poświęcone są poszczególnym kompetencjom kluczowym, uwzględniono podobne perspektywy analizy... W części trzeciej wyszczególniono wybrane aspekty działalności edukacyjnej wpierającej rozwój kompetencji kluczowych, w tym podkreślono bardzo rolę nauczyciela i budowania poprzez niego pozytywnych relacji z uczniami.