Prezentowana publikacja to książka monograficzna w całości poświęcona dorobkowi jednego z najwybitniejszych pisarzy polskich XX wieku. Autorka ujęła w niej także części jego biografii, bardzo jednak wyeksponowała płaszczyznę interpretacyjną dzieła.
W książce analizuje juwenilia Lipskiego, jego pierwszą powojenną powieść Niespokojni, tryptyk łagrowy Dzień i noc, minipowieść Piotruś oraz dwie niewielkich wymiarów narracje: dziennik paryski Paryż ze złota, a także opowiadanie Sarni braciszek.
Trofea wyobraźni... Pozostały ułożone zarazem chronologicznie i tematycznie. Pierwsza część dotyczy wątków awangardowych w juweniliach Lipskiego: języków kubizmu, surrealizmu oraz ekspresjonizmu, lecz też dyskursów starszych i głębiej osadzonych w tradycji romantyzmu i modernizmu.
Część kolejna, jaką stanowi analiza Niespokojnych, odsłania natrętne obrazy i kompulsywne wątki w dziele polsko-żydowskiego autora: magię ekskrementów, szaleństwo wyobraźni, nałóg czytania i mękę pisania.
Dzięki lekturze komparatystycznej i zestawieniu Lipskiego z takimi pisarzami, jak np.: Tomasz Mann, Louis-Ferdinand Céline, Franz Kafka, Michel Leiris, Georges Bataille, Marcel Proust, jego twórczość przestała być zaściankowa, lokalna i polonocentryczna.
Odzyskała właściwe miejsce, stając się częścią zachodnioeuropejskiego dziedzictwa literackiego. W dalszej części, przyglądając się trzem opowiadaniom obozowym, wysoko ocenionym poprzez „Kulturę" (Nagroda „Kultury" za rok 1955), autorka rekonstruuje ich antropologię, prezentuje zagubienie podmiotu w języku, analizuje muzyczność języka i związki z romantyczną literaturą muzyczną i mechanizmy i techniki retoryczne zastosowane poprzez Lipskiego.
dzięki temu książka o wyobraźni prozy tego autora odpowiada na pytanie o to, jak i z czego pozostała zrobiona, że działa tak skutecznie; oraz z jakich powodów wyobraźnia stała się dla Lipskiego przeważnie fenomenem mitograficzno-językowym.
W lekturze Piotrusia posłużono się jeszcze raz narzędziami psychoanalizy, dzięki temu udało się pokazać tę powieść jako kontinuum Niespokojnych i uchwycić zawodność pamięci i oszustwo wyobraźni, która zapamiętane obrazy wyświetliła w zmienionej, zniszczonej postaci.
W najpóźniejszych narracjach Lipskiego autorka znajduje najwięcej humanizmu: wyrzuty sumienia ocalonego dziecka Holokaustu, wspomnienia sprzed wojny. Lecz także zastanawiającą nagość języka i nadobecność parabazy.
Wyobraźnia jest przestrzenią językową, a język częścią wyobraźni. Tym dwóm założeniom niniejsza monografia prozy Leo Lipskiego pozostała najściślej wierna.