Autorki recenzowanej pracy, koncentrując swoją uwagę na dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną, zamykają koncept pracy w dwóch rozdziałach, w których – w odwołaniu do badań własnych ujawniających osobisty punkt widzenia osób z niepełnosprawnością intelektualną i osób z ich najbliższego otoczenia – poszerzają perspektywę naukowego opisu o osobach z niepełnosprawnością intelektualną, dopełniają naukowe spojrzenie na realizację ról kobiety i pana w dorosłości, zabierają głos w dyskusji o instytucjonalnej opiece dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dorota Krzemińska i Iwona Lindyberg zaznaczają we wstępie, że teksty zaprezentowane w opracowaniu, choć z założenia są w pewnym rozproszeniu, to jednak jednoczy je pewna przemyślana konstrukcja. Warto docenić tę konstrukcję – rozdziały napisane poprzez każdą z Autorek z osobna dopełniają się w nakreślonych powyżej wątkach, tworząc interesującą całość budzącą refleksję nad tytułową dorosłością osób z niepełnosprawnością intelektualną. […] […] wyrażam przekonanie, iż książka może budzić zainteresowanie czytelników. Intelektualne intencje, które odczytuję w jej treści, to upominanie się o zwrot w myśleniu o osobach z niepełnosprawnością intelektualną i relacje uwzględniające równość podmiotów, oparte na uważnym wsłuchiwaniu się w głos samych niepełnosprawnych. Z recenzji dr hab. Sławomiry Sadowskiej, prof. UG
Tytuł Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną Podtytuł Teksty rozproszone Autorzy Dorota Krzemińska, Iwona Lindyberg Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-988-9 Rok wydania 2012 Kraków Wydanie 1 ilość stron 132 Format pdf Spis treści Słowo wstępne 9
Dorota Krzemińska
1. Dorosłość z niepełnosprawnością intelektualną jako kategoria (na) nowo odkrywana 13
1.1. „Przypadek" Daniela F. Jako pretekst do wykroczenia poza klasyczne reprezentacje upośledzenia umysłowego 15
1.2. „Jak go widzę, to szału dostaję na jego punkcie!" Miłość w narracjach par osób z niepełnosprawnością intelektualną 35
1.3. Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w okowach „misji rehabilitacyjnej" – perspektywa postkolonialna 53
Iwona Lindyberg
2. Dorosłość z niepełnosprawnością intelektualną w podejściu biograficznym 69
2.1. Zmiana biograficzna osoby z niepełnosprawnością intelektualną jako szansa na normalną dorosłość 79
2.2. Być mężczyzną, być kobietą z niepełnosprawnością – biograficzne uwikłania dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną 97
2.3. „Oswoić przyszłość" – rodzice wobec dalszych losów dorosłego dziecka z głębszą niepełnosprawnością intelektualną Biograficzny kontekst sytuacji 121