Pragniemy przekazać do rąk nauczycieli i uczniów zeszyt ćwiczeń do interpretacji i analizy literatury usprawniający pracę na lekcjach języka polskiego. Jego celem jest rozwinięcie umiejętności ucznia pozwalających na zrozumienie tekstu, a także jego twórczy odbiór. Celem zeszytu jest ćwiczenie takich umiejętności jak: - rozumienie tekstu, używanie i refleksyjne przetwarzania zawartych w nim danych, - wykorzystanie wiedzy specjalistycznej, o charakterze naukowym, wiedzy z zakresu poetyki do rozpoznawania i rozwiązywania problemów poruszanych poprzez pisarzy, - wyszukiwanie i selekcjonowanie danych zawartych w tekście, - dostrzeganie sensów i przesłań zawartych w tekście, - wskazywanie i nazywanie funkcji: tekstu i środków językowych używanych przez autora, - użytkowanie wiedzy o kontekstach (literackich, teoretycznoliterackich, kulturowych, historycznych, filozoficznych, religijnych, estetycznych i innych) do pogłębionej interpretacji utworu, - prezentowanie własnych ocen i interpretacji wynikających z kontaktu z dziełem sztuki, - dostrzeganie uniwersalności motywów i twórczego ich wykorzystania w zróżnicowanych epokach. Proponowane ćwiczenia są zgodne z nowa podstawą programową. Przygotowują uczniów do: - samodzielnej i kreatywnej pracy z tekstem, - zdyscyplinowanej i rzetelnej interpretacji fragmentu utworu, - analitycznego i syntetycznego postrzegania analizowanych utworów, - otwartości i gotowości do poszukiwań interpretacji badanego tekstu proponowanych poprzez innych twórców, - sprawnego posługiwania się zróżnicowanymi narzędziami badawczymi. Uczeń, który będzie wykonywał proponowane ćwiczenia, wykształci także umiejętności przydatne podczas egzaminu maturalnego. Autorkami zeszytu są polonistki z ponad 20-letnim stażem i uprawnieniami egzaminatora. Perfekcyjnie znają wymogi stawiane przed maturzystą i wiedzą, jakie umiejętności musi opanować uczeń, żeby egzamin zewnętrzny nie sprawiał mu trudności analitycznych. Ćwiczenia zostały przygotowane na drodze konsultacji i weryfikacji ich efektywności. Opracowanie ich poprzez zespół polonistek zapewnia wielostronne spojrzenie na utwory oraz umożliwia uczniowi samodzielne zrozumienie dzieł. Ćwiczenia posiadają różny poziom, są skierowane do wszelkich uczniów, i tych zdających egzamin podstawowy, i tych myślących o powiększeniu. Nauczyciel nie musi korzystać z wszelkich propozycji tematycznych ani z wszystkich poleceń. Ćwiczenia wymagające pracy z obrazem są fakultatywne, poszerzają interpretację tekstu literackiego. Ich występowanie ma uwrażliwić ucznia na możliwości interpretacyjne tekstów kultury, uświadomić mu intertekstualność dzieł oraz przekonać, że interpretowanie może być atrakcyjną przygodą z tekstem.