Podręcznik polecany jest dla studentów wydziałów chemicznych,na dodatek niechemicznych jak, ceramika, inżynieria materiałowa, metalurgia, nanotechnologia, biotechnologia, na kierunkach, w których chemia (termodynamika chemiczna) jest podstawą opisu zjawisk.
Mozę być dodatkowo pomocna dla uczniów szkół przeciętnych o profilu chemicznym, olimpijczyków fascynujących się chemią, pragnących pogłębić wiedzę i zrozumieć procesy fizykochemiczne. Celem niniejszego podręcznika jest pokazanie, że wszystkie zjawiska fizyczne i chemiczne należy interpretować w oparciu o termodynamikę chemiczną, co dla fizykochemika jest oczywiste, ale ostatnio w procesie kształcenia na kierunkach niechemicznych zbyt usprawniane i marginalizowane.
Omawiane w niniejszym podręczniku zagadnienia, oprócz tego, iż dostarczają wiedzy, powinny służyć jako przykłady do utrwalenia pojęć i praw (zasad) termodynamicznych, rozwinięcia sposobu chemicznego myślenia, które przy różnorodnych zjawiskach jest takie samo.
Opanowanie chemii fizycznej powinno doprowadzić do wniosku,właściwości materii zależą od wzajemnych oddziaływań (wiązań) między atomami, jonami czy cząsteczkami, które w zależności od układu opisują adekwatne funkcje termodynamiczne.
A zmiana tych funkcji wskazuje na potencjalne możliwości zachodzenia procesów w określonym kierunku, które to procesy dążą do osiągnięcia stanu równowagi. Z kolei stan równowagi jest punktem odniesienia, względem którego nie tylko rozważa się skutki jego zaburzenia, lecz i kierunki zachodzenia cyklu.
Wnioski powyższe odnoszą się do każdego procesu i przemiany, a także powinny dać odpowiedź na pytanie: czy chemia fizyczna jest nieprzystępna czy prosta?