bezustanne zmiany warunków związane z przemianami gospodarczymi, społeczno-kulturowymi, rozwojem nowych technologii, internetu i jego narzędzi wpływają na ewolucję potrzeb e-klientów i sposobu zaspokajania tych potrzeb.
W pracy dokonano przeglądu literatury z zakresu logistycznej obsługi klienta i handlu elektronicznego pod kątem definicyjnym. Ponadto zidentyfikowano główne czynniki wpływające na zadowolenie klienta z logistycznej obsługi i dokonano ich oceny.
jednocześnie określono obszary dotychczas w literaturze polskiej nieanalizowane. Prezentując podmioty wzorcowe w ramach studiów przypadków, zwrócono szczególną uwagę na najmocniejsze kwestie kształtujące logistyczną obsługę klienta.
ponadto wyodrębniono, że narastająca wirtualizacja przyczynia się do wzrostu wymagań wobec działań logistycznych, a zatem ponadto wobec podmiotów współpracujących i stwarzających sieci dostaw. Na dodatek w pracy wyrózniono rolę przedsiębiorstw funkcjonujących w internecie, które oddziałują na klienta z zasady poprzez wartości niematerialne, a ich forma organizacji umożliwia powiększenie elastyczności zarządzania dzięki możliwości szybkiej reakcji na sygnały rynkowe i zaspokajanie potrzeb w sposób kompleksowy, specyficzny.