Tytuł Międzynarodowe prawo podatkowe [PRZEDSPRZEDAŻ] Autor Hanna Litwińczuk Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8187-684-1 seria Zagadnienia Podatkowe Rok wydania 2020 ilość stron 592 Format pdf Spis treści Część I
Ogólna charakterystyka międzynarodowego prawa podatkowego
Rozdział I. Podstawowe pojęcia, zasady i źródła międzynarodowego prawa podatkowego
1.1. Podstawowe pojęcia
1.2. Zasady międzynarodowego prawa podatkowego
1.3. Źródła międzynarodowego prawa podatkowego
1.3.1. Warianty źródeł
1.3.2. Prawo międzynarodowe
1.3.3.1. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
1.3.3.2. Inne rodzaje bilateralnych i multilateralnych umów podatkowych
1.3.3.3. Inne umowy międzynarodowe mające znaczenie w obszarze podatków
1.3.3. Prawo europejskie
1.3.4. Prawo krajowe
1.4. Relacje pomiędzy źródłami międzynarodowego prawa podatkowego
1.4.1. Prawo międzynarodowe a prawo krajowe
1.4.2. Prawo międzynarodowe a prawo europejskie
Rozdział II. Współczesne problemy międzynarodowego prawa podatkowego
2.1.Globalizacja gospodarki i jej konsekwencje w obszarze podatków
2.2. Przeciwdziałanie erozji podstawy opodatkowania i przerzucaniu dochodów jako cel międzynarodowego prawa podatkowego
2.2.1. Strategie zadziornego planowania podatkowego i środki ich neutralizowania
2.2.1.1. Arbitraż podatkowy
2.2.1.2. Nadużycie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (treaty abuse)
2.2.1.3. Przerzucanie zysków w drodze nadmiernych płatności z tytułu odsetek
2.2.1.4. Ceny transferowe
2.2.1.5. Wykorzystanie rajów podatkowych
2.2.1.6. Zmiana rezydencji podatkowej, przeniesienie aktywów i zakładu do innego państwa.
2.2.2. Proceduralne środki przeciwdziałania erozji podstawy opodatkowania i przerzucaniu zysków
2.2.2.1. Współpraca administracji podatkowych w zakresie zamiany danych
2.2.2.2. Obowiązkowe ujawnianie administracjom podatkowym struktur zadziornego planowania podatkowego
2.3. Problem konkurencji podatkowej
Część II
likwidowanie międzynarodowego podwójnego opodatkowania. Zagadnienia ogólne.
Rozdział I. Międzynarodowe podwójne opodatkowanie i kształtowanie się modeli konwencji służących wyeliminowaniu tego zjawiska.
1.1.Pojęcie międzynarodowego podwójnego opodatkowania
1.2.Ewolucja modeli konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania
Rozdział II. Charakterystyka struktury i treści rozdziałów Modelu Konwencji OECD
2.1.Struktura rozdziałów
2.2.Treść rozdziałów
Rozdział III.Charakterystyka treści poszczególnych artykułów Modelu Konwencji OECD
3.1.Zakres konwencji
3.2. Definicje
3.3. Opodatkowanie dochodu – normy dystrybutywne
3.4.Opodatkowanie posiadajątku – normy dystrybutywne.
3.5.Metody eliminowania podwójnego opodatkowania
3.6. Przepisy szczególne
3.7.Postanowienia końcowe
Rozdział IV. Model Konwencji OECD a umowy bilateralne o unikaniu podwójnego opodatkowania
4.1. Wpływ Modelu Konwencji OECD na treść umów bilateralnych
4.2. Zmiany treści Modelu Konwencji OECD a zmiany umów bilateralnych
4.3. Zmiany umów bilateralnych za pośrednictwem Konwencji MLI
4.3.1. Struktura Konwencji MLI i zaimplementowany w niej mechanizm zmian umów
4.3.2. Charakterystyka treści poszczególnych artykułów Konwencji MLI
4.3.3. Polityka zmian umów zawartych przez Polskę za pośrednictwem Konwencji MLI
4.3.3. Przegląd zmian wprowadzonych do treści umów zawartych poprzez Polskę za pośrednictwem Konwencji MLI
Rozdział V. Wykładnia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
5.1. Problemy wykładni umów
5.2. Znaczenie Konwencji Wiedeńskiej dla wykładni umów
5.2.1. Zasady ogólne
5.2.2. Wykładnia umów, których autentyczny tekst został ustalony w dwóch lub więcej językach
5.3. Znaczenie umów oraz prawa krajowego w procesie wykładni umów.
5.4. Znaczenie Modelu Konwencji OECD i komentarzy w procesie wykładni umów
5.5. Znaczenie innych środków w procesie wykładni umów
5.6.Problemy wykładni umów w praktyce
Część III
usuwanie Podwójnego Opodatkowania. Wybrane zagadnienia szczegółowe
Rozdział I. Rezydencja podatkowa
1.1. Osoby fizyczne
1.1.1. Kryteria rezydencji podatkowej w prawie krajowym
1.1.2. Rozstrzyganie konfliktu rezydencji w świetle art.4 ust.2 Modelu Konwencji OECD
1.1.3. Rozstrzyganie konfliktu rezydencji na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych
1.1.4. Rozstrzyganie konfliktu rezydencji w polskiej praktyce traktatowej
1.1.5. Kryteria rezydencji podatkowej w prawie polskim.
1.2. Osoby inne niżeli osoby fizyczne.
1.2.1. Kryteria rezydencji podatkowej w prawie krajowym
1.2.2. Rozstrzyganie konfliktu rezydencji w oparciu o art.4 ust.3 Modelu Konwencji OECD.
1.2.2.1.Rozwiązania zawarte w Modelu Konwencji przed 2017 r.
1.2.2.2.Rozwiązania zawarte w Modelu Konwencji w wersji z 2017 r.
1.2.3. Rozstrzyganie konfliktu rezydencji na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych
1.2.7. Rozstrzyganie konfliktu rezydencji w polskiej praktyce traktatowej
1.2.8. Kryteria rezydencji podatkowej w prawie polskim.
Rozdział II. Zakład
2.1.Koncepcja zakładu
2.2. Postacie zakładu
2.3.Pojęcie zakładu jako stałej placówki w rozumieniu art.5 ust.1 Modelu Konwencji OECD
2.4.obecność personelu a istnienie zakładu. Serwer komputerowy jako zakład.
2.5.rodzaje stałych placówek stanowiących zakład w świetle art.5 ust.2 Modelu Konwencji OECD
2.6.Plac budowy, prace budowlane albo instalacyjne jako zakład
2.6.1. Zasady ogólne
2.6.2.Przeciwdziałanie nienaturalnemu dzieleniu kontraktów
2.7.Placówki nie stanowiące zakładu w świetle art.5 ust.4 Modelu Konwencji
2.7.1. Placówki o charakterze przygotowawczym albo pomocniczym.
2.7.2.nowe uregulowania przeciwko nadużywaniu statusu zakładu
2.8.Zakład agencyjny (Agency PE)
2.8.1. Pojęcie zależnego przedstawiciela
2.8.2. Pojęcie niezależnego przedstawiciela
2.9. Spółka zależna jako zakład
2.10. Zakład usługowy (Services PE)
2.11. Spółka klarowna podatkowo jako zakład wspólników
2.12. Pojęcie zakładu na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych i praktyki organów podatkowych
2.13. Pojęcie zakładu w polskiej praktyce traktatowej
2.14. Pojęcie zakładu w prawie polskim
Rozdział III. Przypisanie zysku do zakładu
3.1. Koncepcje przypisania zysków do zakładu w praktyce OECD
3.2.Model Konwencji 2008
3.3.Model Konwencji 2010 i wersje późniejsze
3.4.Przykłady ilustrujące zastosowanie AOA
3.5.Przypisanie zysku do zakładu na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych
3.6.Polska praktyka traktatowa
3.7.Przypisanie zysku do zakładu w prawie polskim
3.7.1. Przepisy obowiązujące do końca 2018 r.
3.7.2.Przepisy obowiązujące od 2019 r.
3.7.3.Przepisy obowiązujące od 2019 r. A umowy bilateralne zawarte przez Polskę
Rozdział IV. Pracownicy transgraniczni
4.1. Charakterystyka ogólna
4.2. Problem opodatkowania elementów wynagrodzeń o niejednoznacznym związku z pracą realizowaną w danym państwie
4.3. Opcje giełdowe
4.4. Opodatkowanie dochodu z pracy tylko w państwie rezydencji
4.4.1. Warunek długości pobytu
4.4.2. Rezydencja pracodawcy
4.4.3. Wykładnia pojęcia „ pracodawca”.
4.5. Opodatkowanie wynagrodzenia za pracę świadczoną na pokładzie statków morskich lub powietrznych
4.6. Opodatkowanie wynagrodzeń pracowników transgranicznych na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych
4.7. Polska praktyka traktatowa
4.8. Problem równego traktowania pracowników transgranicznych w międzynarodowym i unijnym prawie podatkowym.
4.8.1. Równe traktowanie pracowników w świetle prawa międzynarodowego
4.8.2. Równe traktowanie pracowników w świetle prawa unijnego.
4.9. Opodatkowanie pracowników transgranicznych w prawie polskim
4.9.1. Polska jako państwo rezydencji pracownika wykonującego pracę za granicą
4.9.2. Polska jako państwo realizowania pracy dla pracownika będącego nierezydentem podatkowym.
4.9.3. Opodatkowanie opcji giełdowych uzyskanych od zagranicznego podmiotu
Rozdział V. Dochody bierne. Dywidendy. Odsetki. Należności licencyjne.
5.1.Charakterystyka ogólna dochodów biernych
5.1.1. Alokacja praw do opodatkowania dywidend, odsetek i należności licencyjnych.
5.1.2. Status odbiorcy. Pojęcie beneficial owner.
5.1.3. Dywidendy, odsetki i należności licencyjne jako zysk zakładu.
5.1.4. Zasada rynkowości przy ustalaniu kwoty odsetek i należności licencyjnych
5.2. Dywidendy
5.2.1. Pojęcie dywidendy
5.2.2. Szczegółowe zasady opodatkowania
5.2.3. Opodatkowanie dywidend na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych
5.2.4. Międzynarodowy a unijny system opodatkowania dywidend
5.2.5. Polska praktyka traktatowa
5.2.6. Opodatkowanie dywidend w prawie polskim
5.2.6.1. Ogólne zasady opodatkowania
5.2.6.2. Metody unikania podwójnego opodatkowania
5.3. Odsetki
5.3.1. Pojęcie odsetek
5.3.2. Szczegółowe zasady opodatkowania
5.3.2.1. Zakład jako płatnik odsetek
5.3.2.2. Opodatkowanie odsetek tylko w państwie rezydencji
5.3.3. Opodatkowanie odsetek na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych
5.3.4. Międzynarodowy a unijny system opodatkowania odsetek
5.3.5. Polska praktyka traktatowa
5.3.6. Opodatkowanie odsetek w prawie polskim
5.4. Opodatkowanie należności licencyjnych
5.4.1. Pojęcie należności licencyjnych
5.4.2. Szczegółowe zasady opodatkowania
5.4.3. Opodatkowanie należności licencyjnych na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych
5.4.4. Międzynarodowy a unijny system opodatkowania należności licencyjnych
5.4.5. Polska praktyka traktatowa
5.4.6. Opodatkowanie należności licencyjnych w prawie polskim
5.5. Zasady poboru podatku u źródła od dywidend, odsetek i należności licencyjnych w prawie polskim od 2019 r.
Rozdział VI. Zyski kapitałowe
6.1. Ogólne zasady opodatkowania zysków kapitałowych
6.2. Zyski z przeniesienia własności posiadajątku nieruchomego
6.3. Zyski z przeniesienia własności majątku ruchomego stanowiącego część posiadajątku zakładu
6.4. Zyski z przeniesienia własności statków morskich lub powietrznych
6.5. Klauzula nieruchomościowa
6.6. Zyski z przeniesienia jakiegokolwiek innego posiadajątku.
6.7. Opodatkowanie zysków kapitałowych na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych
6.8. Polska praktyka traktatowa
6.9. Opodatkowanie zysków kapitałowych w prawie polskim
Rozdział VII. Metody eliminowania podwójnego opodatkowania
7.1. Ogólna charakterystyka metod eliminowania podwójnego opodatkowania
7.2. Dobór metody eliminowania podwójnego opodatkowania
7.3. Metody eliminowania podwójnego opodatkowania w świetle postanowień Modelu Konwencji OECD
7.3.1. Metoda zwolnienia
7.3.2. Metoda kredytu podatkowego
7.4. Zmiany w zakresie metod eliminowania podwójnego opodatkowania wprowadzane do umów bilateralnych za pośrednictwem Konwencji MLI
7.5. Metody eliminowania podwójnego opodatkowania w świetle wybranych orzeczeń sądowych
7.6. Metody eliminowania podwójnego opodatkowania w polskiej praktyce traktatowej
7.7. Metody eliminowania podwójnego opodatkowania w prawie polskim.
7.7.1. Zasady ogólne
7.7.2. Ulga abolicyjna
Część IV
Nadużycie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania i inne formy międzynarodowego unikania opodatkowania oraz środki przeciwdziałania tym zjawiskom.
Rozdział I. Ogólna charakterystyka zjawiska międzynarodowego unikania opodatkowania
1.1.Pojęcie i formy międzynarodowego unikania opodatkowania
1.2. Klasyfikacja środków przeciwko międzynarodowemu unikaniu opodatkowania
1.2.1. Środki normatywne o charakterze ogólnym i szczególnym
1.2.2. Środki normatywne umowne, unijne i krajowe.
1.2.3. Krajowe doktryny orzecznicze
Rozdział II. Nadużycie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
2.1. Środki przeciwko nadużyciu umów zawarte w umowach
2.1.1. Klauzula Principal Purpose Test
2.1.2. Klauzula beneficial ownership
2.1.3.Klauzula Limitation of Benefits
2.1.4. Klauzule szczególne anti-conduit
2.1.5. Pozostałe klauzule i postanowienia szczególne
2.1.6. Rozwiązania przeciw nadużyciu umów przewidziane w Konwencji MLI i ich wpływ na klauzule zawarte w obowiązujących umowach
2.2. Krajowe środki przeciwko nadużyciu umów
2.3. Zasada zakazu nadużycia umów jako podstawa odebrania korzyści umownych
2.4.Polska praktyka traktatowa w przedmiocie nadużycia umów
2.4.1. Klauzule przeciwko nadużyciu umów przed zmianami wprowadzonymi przez Konwencję MLI
2.4.2. Klauzule przeciwko nadużyciu umów po zmianach wprowadzonymi poprzez MLI
2.5. Nadużycie umów a nadużycie dyrektyw unijnych
2.5.1. Koncepcja nadużycia prawa w orzecznictwie TSUE (ETS)
2.5.2.Klauzule szczególne przeciwko directive shopping
2.5.3. Inne klauzule przeciwko nadużyciu dyrektyw
2.6. Środki prawa polskiego przeciwko nadużyciu umów i dyrektyw
2.6.1. Ewolucja klauzuli ogólnej i jej treść normatywna
2.6.2. Problem stosowania krajowej klauzuli ogólnej do przeciwdziałania nadużyciu umów
2.6.3. Implementacja klauzul szczególnych przeciwko nadużyciu dyrektyw
Rozdział III. Ceny transferowe
3.1. Art.9 Modelu Konwencji – Przedsiębiorstwa powiązane
3.1.1. Definicja przedsiębiorstw powiązanych oraz korekta pierwotna
3.1.2. Korekta korespondująca
3.2. Polska praktyka traktatowa w zakresie art.9 Modelu Konwencji
3.3. Wpływ Modelu Konwencji i Wytycznych OECD na regulacje krajowe w zakresie cen transferowych
3.4. Ratio legis regulacji o cenach transferowych
3.5. Wybrane aspekty regulacji o cenach transferowych.
3.5.1. Metody ustalania cen transferowych
3.5.2. Rozwiązania szczególne ze względu na specyfikę przedmiotu transakcji
3.5.2.1. Wartości niematerialne i prawne
3.5.2.2 Umowy o podziale kosztów
3.5.2.3. Usługi wewnątrzgrupowe
3.5.3. Dokumentacja
3.5.4. Uprzednie porozumienia cenowe
3.6. Regulacje prawa polskiego w zakresie cen transferowych
3.6.1. Ratio legis regulacji
3.6.2. Struktura i zakres regulacji
3.6.2.1. Podatki dochodowe
3.6.2.2. Regulacje o charakterze proceduralnym (APA)
Rozdział IV. Zagraniczne spółki kontrolowane
4.1. Charakterystyka ogólna
4.2. Regulacje unijne
4.3. Regulacje polskie
4.4. Kontrowersje wokół zgodności z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania
Rozdział V Zmiana rezydencji podatkowej, przeniesienie aktywów i zakładu do innego państwa.
5.1.Charakterystyka ogólna
5.2.Regulacje unijne
5.3. Regulacje polskie
Rozdział VI Przerzucanie zysków w drodze nadmiernych płatności z tytułu odsetek
6.1.Charakterystyka ogólna
6.2. Regulacje unijne
6.3. Regulacje polskie
6.3.1. Ewolucja rozwiązań
6.3.2. Obecny stan prawny
Rozdział VII. Zastosowanie rozbieżności w kwalifikowaniu struktur hybrydowych
7.1. Charakterystyka ogólna
7.1.1. Istota i przykłady używania
7.1.2. Rekomendacje OECD
7.2. Regulacje unijne
7.2.1. Dyrektywa 96/2011
7.2.2. Dyrektywa ATAD
7.3. Regulacje polskie
Rozdział VIII. Raje podatkowe
8.1.Charakterystyka ogólna
8.2.Przyczyny rozwoju i skala użycia rajów podatkowych
8.3.Środki OECD i UE przeciwko rajom podatkowym
8.4. Regulacje polskie
Część V
Zagadnienia proceduralne związane ze współpracą międzynarodową w zakresie wymiany informacji podatkowych oraz rozstrzyganiem kwestii spornych.
Rozdział I. Wymiana danych podatkowych.
1.1. Podstawy prawne zamiany danych podatkowych
1.2. Art.26 Modelu Konwencji OECD
1.2.1. Zasady wymiany informacji
1.2.2. Formy zamiany informacji
1.2.3. Tajemnica danych
1.2.4. Ograniczenia w zamianie informacji
1.2.5. Interes wewnętrzny państwa proszonego a obowiązek przekazania danych
1.2.6. Informacje będące w posiadaniu banku lub innej instytucji finansowej
1.3. Konwencja o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych ( Konwencja Strasburska)
1.4. Umowy o podmianie informacji w sprawach podatkowych (Tax Information Exchange Agreements -TIEAs)
1.5. Inne umowy międzynarodowe
1.5.1. FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act)
1.5.2. Umowy wielostronne o samoczynnej podmianie informacji
1.5.3. Rubic agreements
1.6.Międzynarodowy a unijny system zamiany danych
1.7.wymiana danych podatkowych na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych
1.8.zamiana danych podatkowej w polskiej praktyce traktatowej
1.9.zamiana danych podatkowych w prawie polskim
1.9.1. Ustawa o zamianie informacji z innymi państwami
1.9.2. Informacje o schematach podatkowych
Rozdział II. Procedura wzajemnego porozumiewania się
2.1. Charakterystyka ogólna
2.2.usuwanie opodatkowania niezgodnego z postanowieniami umowy.
2.3. Rozwiązywanie problemów związanych z interpretacją lub użytkowaniem umowy
2.4. Zasady i formy komunikowania się umawiających się państw w toku procedury wzajemnego porozumiewania się.
2.5. Innowacyjnanie Arbitrażowe
2.5.1. Wszczęcie i skutki nowoczesnania arbitrażowego w świetle art.25 ust.5 Modelu Konwencji OECD
2.5.2. Nowoczesnanie arbitrażowe a krajowe środki prawne
2.5.3. Postępowanie arbitrażowe zgodnie z Konwencją MLI
2.6. Międzynarodowa a unijna procedura wzajemnego porozumiewania się.
2.7. Procedura wzajemnego porozumiewania się na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych
2.8. Procedura wzajemnego porozumiewania się w polskiej praktyce traktatowej
2.9. Przepisy prawa polskiego dotyczące procedury wzajemnego porozumiewania się.