Do części teoretycznej należy m.in. Przedstawienie głównych międzynarodowych i krajowych regulacji prawnych związanych z ochroną środowiska morskiego. Jedną z omówionych praktykowanych form ochrony jest prowadzenie monitoringu.
nad wyraz widoczną kwestią jestuniemożliwianie skażeniom podczas bezusterkowej eksploatacji statków i przewożenia rozmaitych substancji – przez odpowiednią gospodarkę odpadami. Najpoważniejsze zanieczyszczenia powodują substancje ropopochodne.
Poznanie omówionych w pracy skomplikowanych procesów, dotyczących zachowania się rozlewu olejowego w morzu, to podstawa produktywnej walki z nim. Kwestie zagrożenia środowiska morskiego najistotniej uwidaczniają się w wyniku katastrof jednostek pływających.
Przedstawiono dwadzieścia największych pod względem ilościowym rozlewów olejowych, a także dwa, choć nie należące do największych (pozycje 35. I 131.), które doprowadziły do największego spustoszenia w środowisku naturalnym.
Zaprezentowano także wybrane katastrofy na Bałtyku. Ta część pracy jest bogato ilustrowana m.in. Oryginalnymi zdjęciami z poszczególnych wydarzeń. Zanim powstały trafne przepisy regulujące pozbywanie się zróżnicowanych odpadów, w morzach i oceanach następowało składowanie bojowych środków trujących, odpadów nuklearnych czy urobku czerpalnego.
O tym i o wynikającym stąd potencjalnym zagrożeniu w dodatku jest mowa w pracy.