PRZEWODNIK PRAKTYKA
Książka jest poradnikiem asygnowanym dla osób zakładających startupy i negocjujących warunki umów z inwestorami. Autor jest przedsiębiorcą, który na własnej skórze przekonał się, jak niełatwe mogą być negocjacje z inwestorem i jakie pułapki, a także wyzwania czekają ambitnego założyciela startupu w zderzeniu z profesjonalnym inwestorem. Negocjacje są jak gra w szachy, w której trzeba przewidywać nie tylko swoje ruchy,zwykle ruchy inwestora, który przeważnie ma ogromną przewagę doświadczenia. A ponieważ umowę inwestycyjną negocjuje się tylko raz, warto i trzeba dobrze się przygotować do negocjacji.
JAK NEGOCJOWAĆ
Książka składa się z trzech części i omawia: przebieg negocjacji, kluczowe elementy umowy z inwestorem, a także wdrażanie umowy inwestycyjnej. Każdy z tych etapów ma krytyczne znaczenie dla sukcesu startupu i każdy z nich stawia przed założycielem startupu inne wyzwania. Wielką zaletą poradnika są przytaczane przez autora praktyczne zasady
i przykłady potężnych rozwiązań, a także zapisów w umowie inwestycyjnej, broniących interesy założyciela startupu. Równocześnie autor z naciskiem podkreśla, że negocjacje z inwestorem nie są grą o sumie zerowej: umowa inwestycyjna musi uwzględniać i chronić interesy obu stron.
poprawnie wynegocjowana umowa inwestycyjna nie gwarantuje biznesowego sukcesu. Natomiast źle wynegocjowana umowa inwestycyjna gwarantuje problemy w rozwoju startupu i zmniejsza szanse na sukces. Poradnik stanowi praktyczną mapę drogową dla startupów rozszerzającą szanse na sukces.
***
Franciszek Migaszewski – absolwent SGH, z zawodu menedżer z kilkunastoletnim doświadczeniem, obecnie z wyboru przedsiębiorca i współzałożyciel startupu. Ma za sobą dziesiątki spotkań z inwestorami i kilka udanych rund inwestycyjnych dla swojego startupu, z udziałem funduszy venture capital i aniołów biznesu. Wcześniej zarządzał zespołami handlowymi i uczył handlowców negocjacji sprzedażowych. Wielokrotnie brał udział w złożonych procesach negocjacyjnych. Podczas kariery menedżerskiej był członkiem zarządu marki przemysłowej zatrudniającej ponad 200 pracowników, a także zarządzał sprzedażą w firmach produkcyjnych i handlowych.