Generalna teza pracy sprowadza się do twierdzenia, iż obecna regulacja prawna statusu twórców utworów audiowizualnych jest rezultatem dość długiego procesu ewolucji, mającej korzenie jeszcze w ustawie o prawie autorskim z 1926 r., a której ostateczny kształt zaistniał pod wpływem regulacji w Konwencji berneńskiej w tekście paryskim z 24 lipca 1971 r., a więc powszechnego (uniwersalnego) międzynawowego prawa publicznego, a także w następstwie rozwiązań prawa Unii Europejskiej, a także Rady Europy.
Przyjęte w Polsce w tej kwestii rozwiązania normatywne są w całości zgodne z istniejącymi standardami prawnymi, istniejącymi zarówno w powszechnym (uniwersalnym) międzynarodowym prawie publicznym, jak i w europejskich systemach regionalnych.
Wypada jednak zwrócić uwagę, na fakt, że w systemach tych wzrasta status reżysera wobec innych twórców utworu audiowizualnego. Równocześnie na gruncie Konwencji berneńskiej, jak i w dokumentach prawa unijnego określa się go mianem „głównego reżysera".
wprawdzie terminologia ta nie zaistniała jeszcze w polskich aktach normatywnych, lecz znalazła już obywatelstwo jednocześnie w doktrynie, jak i w dorobku polskiej judykatury – w uzasadnieniach licznych orzeczeń.
Można oczekiwać, że w tym względzie nastąpią, z jakiś czas, zmiany w stosownych przepisach.