Nauczyciele religii muszą liczyć się z wymogami szkolnymi. Takim oczekiwaniaem w naszych czasach jest z pewnością cyfryzacja polskich szkół. Jest ona procesem, z jej dobrodziejstw korzystają równocześnie uczniowie, jak i nauczyciele.
użytkowanie w edukacji cyfrowych technice powiększa sprawność procesów edukacyjnych, w których biorą udział uczniowie, rozwijają się ich umiejętności społeczne i kompetencje niezbędne w przyszłości, jednostkowa kreatywność, zdolność współpracy w grupie, odpowiedzialność i twórcze podejście do własnego rozwoju.
nowe narzędzia techniczne pomagają nauczycielom aktywnie wspierać wychowanków w „procesach poszukiwania i stylizacji", pomagają – co chcemy solidnie podkreślić – lecz nigdy nie zastępują nauczyciela. Poza tym należy wymienić jeszcze inne zalety: wyrównywanie edukacyjnych dysproporcji społecznych, powiększenie szans rozwojowych uczniów niepełnosprawnych, przekraczanie przez nauczycieli barier geograficznych i materialnych, „oswajanie" uczniów z technologią, która będzie im niezbędna w przyszłej pracy zawodowej3.
„Mądre wykorzystanie technologii pozwala na świadome wprowadzanie uczniów w przyszłość, wspomaga motywacje dzieci i młodzieży, gwarantuje dostęp do współczesnych osiągnięć naukowych, a także dzieł sztuki".
[…] Nasza publikacja mieści założenia teoretyczne. Nie są nam znane badania empiryczne dotyczące zastosowania iPadów na lekcjach religii w systemie 1: 1, czyli iPad dla każdego ucznia. Chcemy zainicjować w polskim środowisku katechetycznym dyskusję na temat możliwości zastosowania na lekcjach religii rozwiązań edukacyjnych marki Apple.
Jesteśmy świadomi potrzeby zweryfikowania naszych założeń w praktyce, na szkolnych lekcjach religii. Korzystamy z dorobku innych nauczycieli, którzy od kilku lat pracują z iPadami, przeważnie w szkołach Piwonii w Szczecinie i z publikacji na ten temat, zwłaszcza Daniela Makusa, przystępnych w iBooks Store.
Pragniemy solidnie podkreślić, iż jesteśmy zwolennikami edukacji, w której odnajdzie zastosowanie równocześnie tradycyjny zeszyt i papierowa książka, jak także postępowe narzędzie, jakim jest iPad. Dzięki edukacyjnym możliwościom urządzenia firmy Apple nauczyciel i jego uczniowie mogą realizować zadania, które nie są osiągalne do wykonania w tradycyjny sposób.
To z kolei daje nowe możliwości zaktywizowania uczniów, często znudzonych i zniechęconych do nauki religii w szkole (co nierzadko w sytuacji młodzieży skutkuje wypisywaniem się z tych lekcji). Nie oznacza to jednak „stechnicyzowania" szkolnej katechezy, w centrum za każdym razem pozostaje człowiek, a nie technika.
Nauczyciel religii, który posługuje się w szkole iPadem, nadal pełni role przypisywane przez Kościół szkolnemu katechecie w procesie religijnej edukacji dzieci i młodzieży – jest świadkiem wiary, nauczycielem i wychowawcą.
technika jest tylko narzędziem i pomocą, a nie celem. Sposób i zakres jej zastosowania należy do szkolnego katechety; potrzebna jest – naszym zdaniem – w tym względzie edukacja równocześnie studentów teologii przygotowujących się do zawodu nauczyciela religii, jak i tych, którzy od lat pracują w tym zawodzie.
Ze Słowa wstępnego