„[…] monografia mężczyzny Łukasza Gemziaka ma znaczenie niebagatelne dla stanu badań nad kulturą pierestrojki. Istotą książki jest bowiem nie tyle ukazanie znaczenia kilku wybranych utworów literackich, i nie tyle analiza ich recepcji, co analiza powiązanego z nimi dyskursu krytycznoliterackiego.
Jest to analiza modalności, argumentów i obrazów świata towarzyszących komentowaniu konkretnych utworów literackich w ich widocznych kontekstach społecznych – takich jak przewartościowanie dziedzictwa stalinizmu, refleksja nad jego źródłami i naturą, przewartościowanie historii państwa radzieckiego, a także mitologii funkcjonującej w jego kulturze oficjalnej, namysł nad oficjalną aksjologią radziecką i nad wartościami wyznawanymi indywidualnie poprzez członków społeczeństwa ZSRR.
Ogniskując pytania stawiane materiałowi badawczemu (z reguły – publicystyce krytycznoliterackiej) wokół powyższych kwestii, Autor książki dotyka w istocie istoty modelu kulturowego pierestrojki.
W sposób w pełni świadomy, naukowo dojrzały, podbudowany metodologicznie i merytorycznie uzasadniony analizuje krytykę literacką jako materiał przedstawiający dokonującą się w społeczeństwie radzieckim transformację kulturową, w tym – mentalną".
Z recenzji wydawniczej dra hab. Jakuba Sadowskiego