Tytuł Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie Autor Robert Opora Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-20836-3 Rok wydania 2019 Wydanie 1 ilość stron 296 Format epub, mobi Spis treści Wprowadzenie 9 Rozdział 1. Założenia koncepcji poznawczo-behawioralnej 13 1.1. Kształt teorii poznawczo-behawioralnej 13 1.2. Modele oddziaływań poznawczo-behawioralnych zaadresowanych do osób niedostosowanych społecznie 21 1.3. Przegląd badań 30 Rozdział 2. Terapia grupowa w paradygmacie poznawczo-behawioralnym 37 2.1. Zadania terapii grupowej w pracy z dziećmi i młodzieżą 37 2.2. Zalety wykorzystywania terapii grupowej w pracy resocjalizacyjnej 43 2.3. Interwencje ukierunkowane na grupę 45 2.4. Relacja terapeutyczna 56 2.5. Uwzględnianie kryzysów sprzed spotkań terapeutycznych 60 2.6. Wyznaczanie granic 60 2.7. Fazy procesu grupowego 65 Rozdział 3. Przygotowanie do terapii 71 3.1. Wielkość grupy 71 3.2. Częstość, długość i czas trwania sesji 73 3.3. Ilość terapeutów 74 3.4. Rekrutacja do grupy 74 3.5. Skład grupy 75 3.6. Miejsce spotkań 79 Rozdział 4. Rozpoczęcie pracy grupowej: wzajemne zapoznanie się, budowanie spójności, powiększanie motywacji 80 4.1. Faza orientacji 80 4.2. Wzajemne poznawanie się 81 4.3. Kontrakt terapeutyczny 85 4.4. Prezentacja przygotowana przez wcześniejszą grupę 90 4.5. Program spotkań 90 4.6. Wprowadzenie rodziców w terapię dziecka 91 4.7. Strategie budowania integracji w grupie 92 4.8. Kształtowanie motywacji 100 Rozdział 5. Diagnoza w pracy z grupą 105 5.1. Cele diagnozy w terapii grupowej 105 5.2. Analiza sytuacji problemowej 107 5.3. Źródła sytuacji problemowych 125 5.4. Badania ilościowe 127 5.5. Rozpoznawanie zasobów i barier 129 5.6. Uszczegółowienie ogólnego opisu sytuacji problemowej 138 Rozdział 6. Określanie celów terapeutycznych 140 6.1. Określanie celów indywidualnych w grupie 140 6.2. Typy celów indywidualnych w terapii grupowej 141 6.3. Zasady formułowania celów 146 6.4. Reguły rozszerzające aktywność w procesie dążenia do celu 151 6.5. Cele grupowe 155 6.6. Reguły planowania interwencji 157 6.7. Wybór trafnych interwencji bazujących na dowodach empirycznych 158 Rozdział 7. Strategia rozwiązywania problemów i negocjacji 161 7.1. Rozwiązywanie i negocjowanie problemu 161 7.2. Etapy nowoczesnania w trakcie treningu rozwiązywania problemów 162 7.3. Dowody empiryczne 173 7.4. Ograniczenia związane ze strategią rozwiązywania problemów 174 7.5. Trenowanie rozwiązywania problemów 174 7.6. Negocjowanie 177 Rozdział 8. Wzmacnianie, motywowanie i kierowanie grupą 183 8.1. Wzmacnianie zachowań pożądanych 183 8.2. Wzmacnianie zachowań zbliżonych do pożądanego 191 8.3. System wzmocnień 192 8.4. Redukowanie częstości występowania niepożądanych zachowań 193 Rozdział 9. Modelowanie przez odgrywanie ról 201 9.1. Sekwencja modelowania 201 9.2. Zapoznanie uczestników z sekwencją modelowania 202 9.3. Określenie sytuacji problemowej 202 9.4. Modelowanie pożądanego zachowania albo sekwencji zachowań 203 9.5. Ćwiczenie zachowania demonstrowanego poprzez modela 206 9.6. Powtarzanie ćwiczonej umiejętności 209 9.7. Udzielanie sugestii podopiecznemu w trakcie ćwiczenia umiejętności 211 9.8. Dane zwrotne 211 9.9. Zadania uzupełniające 214 Rozdział 10. Procesy poznawcze i strategie radzenia sobie z napięciem 217 10.1. Pojęcie zniekształcenia poznawczego 217 10.2. Restrukturyzacja poznawcza 224 10.3. Sekwencja modelowania poznawczego 248 10.4. Trening autoinstrukcji 251 10.5. Procedura rozwiązywania problemów z użyciem autoinstrukcji 256 10.6. Zarządzanie własną osobą 258 Rozdział 11. Zadania realizowane pomiędzy zajęciami 260 11.1. Cele zadań wykonywanych poza zajęciami terapeutycznymi 261 11.2. Zadania interakcyjne 263 11.3. Zadania o charakterze poznawczym 263 11.4. Zadania symulacyjne 264 11.5. Nieinteraktywne zadania behawioralne 265 11.6. Zadania obserwacyjne 265 11.7. Przebieg zadań realizowanych poza zajęciami 266 Rozdział 12. Diagnozowanie i wzmacnianie sieci wsparcia społecznego 273 12.1. Sieć relacji społecznych – wsparcie czy komplikowanie sytuacji? 274 12.2. Diagnoza relacji społecznych 276 12.3. Wzmacnianie i poszerzanie relacji społecznych 280 12.4. Angażowanie w działalność wolontaryjną 281 12.5. Praca 283 Rozdział 13. Rekreacja w grupie 284 13.1. Cele zajęć rekreacyjnych w terapii grupowej 284 13.2. Rodzaje zajęć rekreacyjnych 285 13.3. Wybór formy zajęć 299 13.4. Rozwijanie nowych zainteresowań 301 13.5. Projekty rekreacji rodzinnej 303 13.6. Przygotowywanie posiłku 303 Rozdział 14. Kształtowanie cyklu grupowego 304 14.1. Struktura i cykl 305 14.2. Czynniki wpływające na przebieg procesu i strukturę grupy 306 14.3. Rozwój grupy 323 14.4. Końcowe refleksje na temat problemów pojawiających się w pracy z grupą 326 Bibliografia 329 Indeks rzeczowy 335 O Autorze 338