Niniejsza monografia podejmuje aktualną i ważną tematykę z punktu widzenia współczesnej gospodarki, w której pożądanym konsekwencją jest intensyfikowanie powiązań nauki i biznesu. Wiedza, rozwój techniczny, bezustanna innowacja to podstawowe komponenty gwarantujące rozwój i przewagę konkurencyjną gospodarki.
Współpracę między przedsiębiorstwami, instytucjami otoczenia biznesu i sektorem B+R postrzega się jako układ najmocniej sprzyjający rozwojowi gospodarczemu. Rozbudowa sieci powiązań pomiędzy poszczególnymi aktorami lokalnymi, dostarcza wiedzy dla kreowania innowacji, wzmacnia ideę wymiany informacji.
W związku z powyższym kooperacja przedsiębiorstw z sektorem B+R jest elementem koniecznym dla budowania nowoczesnej i konkurencyjnej gospodarki Polski. Monografia porusza tematykę postępowości, w tym także odnosząc się do metody tworzenia innowacyjnych produktów i usług - design thinking oraz pokazuje pozycję Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej w kontekście innowacyjności.
Nie tylko w Polsce od lat można obserwować, iż innowacje zajmują pokaźne miejsce w polityce, a także odgrywają ważną rolę w rozwoju gospodarczym. Monografia odnosi się jednocześnie do procesów tworzenia wiedzy jak i jej dystrybucji, a także użycia, wyróżniając konieczność współdziałania różnych partnerów sceny gospodarczej.
Jak wyszczególniono na podstawie przeanalizowanych w monografii przypadków, kreowanie współpracy na linii nauka – biznes w polskich realiach nie jest zadaniem prostym i wciąż wymaga działań ułatwiających. Monografia pokazuje przykłady współdziałania środowiska akademickiego z sektorem przemysłowym oraz wynikające z tej współpracy liczne korzyści jednocześnie dla sektora nauki jak i przedsiębiorstw.
Korzyści te są związane z odejściem od modelowego rozwiązywania potencjalnych problemów i przejściem do poszerzania wiedzy, na którą jest realne zapotrzebowanie w gospodarce. Choć kooperacja sektora nauki z sektorem przedsiębiorstw ze względu na osiągane korzyści (uwzględnianie w programach nauczania potrzeb przedsiębiorców, bezpośredni kontakt przedsiębiorców z naukowcami, świeże powiązania, nowe możliwości, powstanie nowych startupów, świeże usługi) wydaje się być oczywista, to wciąż wskazuje się na liczne bariery współpracy pomiędzy tymi sektorami co także w monografii zostało scharakteryzowane.