CLIL (Content and Language Integrated Learning – zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe) to postępowe podejście do nauczania zarówno przedmiotów, jak i języków. Metoda ta definiowana jest jako dwuogniskowe podejście do nauczania języków, w której drugi język jest używany do nauki i nauczania zarówno przedmiotu, jak i języka.
Książka demonstruje podstawowe zagadnienia dotyczące CLIL i skierowana jest do nauczycieli uczących w klasach CLIL, zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji, od klasy VII szkoły podstawowej oraz w liceum, jak do także studentów licencjackich i magisterskich studiów filologicznych uzyskujących uprawnienia do nauczania, a także wszelkich osób zainteresowanych nauczaniem dwujęzycznym.
W nauczaniu dwujęzycznym język obcy stanowi narzędzie komunikacji i wspomaga proces uczenia się. Głównym założeniem komunikacji jest stosowanie języka obcego w celu przekazywania treści przedmiotowych, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej.
istotnym elementem zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego jest pomoc koleżeńska. Wspomaga ona proces nabywania kompetencji w zakresie komunikacji, jak jeszcze ograniczania tzw. Teacher Talking Time (czasu, w którym mówi nauczyciel) oraz wydłużania tzw.
Student Talking Time (czasu, w którym mówią uczniowie). W systemie CLIL uczniowie uczą się, w jaki sposób posługiwać się językiem, a także, jak używać go do nauki treści niepowiązanych z językiem. Nauczyciel kreuje warunki oraz towarzyszy uczniom w procesie odkrywania treści za pośrednictwem nauczanego języka.
Uczniowie zdobywają wiedzę w języku obcym i o języku obcym. Są namawiani do jego używania w celu wyrażania swoich uczuć i opinii na temat wiedzy przekazywanej na lekcji. Książka podzielona jest na część teoretyczną i funkcjonalną: - Celem części teoretycznej jest zdefiniowanie zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego, opisanie jego zróżnicowanych wariantów i uwarunkowań modułowych.
Celem tej części jest także przedstawienie kształcenia przedmiotowo-językowego w kontekście polskim oraz międzynarodowym. Autorki zwracają szczególną uwagę na poparcie tego programu edukacyjnego przez Unię Europejską oraz korzyści płynące z wprowadzenia CLIL w szkołach.
Korzyści te przedstawione są z perspektywy ucznia, nauczyciela, szkoły oraz społeczeństwa. - Celem części praktycznej jest zaprezentowanie sposobów nauczania, a także uczenia się w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym ze szczególnym zwróceniem uwagi na podejście poznawcze, konstruktywistyczne i komunikacyjne.
W części tej zostaną także przedstawione wymagane kompetencje nauczycieli CLIL, a także formy uczenia się (uczenie przez dociekanie naukowe, opowiadania edukacyjne etc.). Czytelnik uzyska także użyteczną wiedzę dotyczącą planowanie modułu CLIL (dobór treści, sposoby połączenia treści, język i procesów poznawczych, rozwijanie świadomości międzykulturowej), doboru środków dydaktycznych, tworzenia materiałów dydaktycznych, a także sposobów oceniania w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym.
Książka stanowi kompendium dla ogółu nauczycieli pracujących metodą CLIL i jest pierwszą taką publikacją na polskim rynku. Autorki podają w niej kształt teoretyczny i użyteczny, który dotyczy edukacji dwujęzycznej całościowo i wszyscy nauczyciele mogą z niego czerpać.
Z książki skorzystają studenci wszelkich ścieżek kształcenia nauczycieli języków obcych, zwłaszcza angliści, jak również nauczyciele akademiccy przygotowujący przyszłych nauczycieli do pracy w szkołach i pracujący z przyszłymi nauczycielami na studiach podyplomowych, czynni zawodowo nauczyciele i lektorzy CLIL zainteresowani podnoszeniem swoich kwalifikacji i nauczyciele pracujący w szkołach dwujęzycznych, równocześnie nauczyciele przedmiotowi, jak i językowi.