Rachunkowość budżetu JST stanowi integralną część rachunkowości prowadzonej w urzędzie gminy, starostwie powiatowym lub urzędzie marszałkowskim.
W opisie konta 130 określono, iż konto to może służyć w dodatku do ewidencji dochodów i wydatków realizowanych bezpośrednio z rachunku bieżącego budżetu JST. Niestety, takie rozwiązanie nie zostało uwzględnione w opisie kont budżetu służących do ewidencji tego typu operacji.
W opisie kont dla budżetów JST zostały pominięte dodatkowo operacje dotyczące rozliczeń VAT z urzędami skarbowymi, a także z jednostkami organizacyjnymi gminy objętymi centralizacją rozliczeń tego podatku.
Kolejnym problemem, z jakim musi się zmierzyć urząd JST przy określaniu zakładowego planu kont, to brak spójności pomiędzy opisem konta 130 a opisami kont: 901 i 902. Pominięcie wymienionych operacji w opisach kont syntetycznych powoduje, że kierownik urzędu JST w zakładowym planie kont dla budżetu JST powinien określić zasady funkcjonowania poszczególnych kont. Powinien przy tym uwzględnić specyfikę danej jednostki w zakresie bankowej obsługi urzędu i budżetu JST.
Błędem przy opracowaniu zakładowego planu kont jest automatyczne przeniesienie opisów poszczególnych kont, a następnie prowadzenie ewidencji w sposób odbiegający od przyjętych zasad.
W publikacji opisane są zasady prowadzenia ewidencji księgowej, w tym propozycje wprowadzenia kont dotyczących rozliczeń VAT. Poradnik mieści rozwinięty komentarz do poszczególnych kont – bilansowych (133, 134, 135, 140, 222, 223, 224, 225, 240, 250, 260, 290, 901, 902, 903, 904, 909, 960, 962 i 968), a także pozabilansowych (991, 992 i 993) oraz typowe operacje gospodarcze ewidencjonowane na stronie Wn i Ma. Jednocześnie wskazane są konta przeciwstawne.