Podstawowym celem naukowym monografii jest analiza możliwości i opracowanie wybranych metod funkcjonalnego wykorzystania współczesnych baz informacji w komputerowym modelowaniu i symulacji procesów transportowych.
Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym z nich przedstawiono cel badań i zadania badawcze. W drugim dokonano przeglądu współczesnych modeli baz danych NoSQL, wyróżniono pokaźne charakterystyki każdego modelu z punktu widzenia potencjalnego użycia w transportowym systemie informatycznym i przedstawiono ogólny schemat takiego systemu.
Trzeci rozdział mieści szczegółową analizę grafowego modelu danych, na którą składa się analiza struktur informacji grafowej bazy informacji pod względem wydajności realizacji poszczególnych operacji na informacji, propozycję reguł transformacji uniwersalnego modelu związków encji ER na struktury i relacje grafowej bazy danych,, a także przykłady budowy warstwy informacji wybranych transportowych systemów informatycznych z wykorzystaniem grafowej bazy danych.
W czwartym rozdziale przedstawiono przykłady funkcjonalnego zastosowania współczesnych baz informacji w modelowaniu procesów eksploatacji pojazdów o napędzie elektrycznym w komunikacji miejskiej. Uwagę skupiono na problemach związanych z przestawieniem komunikacji miejskiej na autobusy elektryczne oraz wdrożeniem prekursorskich środków transportu.
Zaproponowano autorską metodę oszacowania zużycia energii elektrycznej dla dowolnej trasy przejazdu pojazdu elektrycznego na podstawie jej charakterystyk i wzorcowych pomiarów, a następnie zbudowano model obsługi cyklu ładowania pojazdów elektrycznych na krańcach trasy z zastosowaniem podejścia systemów masowej obsługi.
użytecznym efektem prac naukowo-badawczych jest komputerowy system bazodanowy realizujący zaproponowane metody modelowania wybranych procesów obsługi pojazdów elektrycznych w komunikacji miejskiej.