Teksty, składające się na niniejszą publikację, zostały przygotowane w zdecydowanej większości poprzez adeptów studiów pedagogicznych (magistrów, doktorantów) Akademii Pedagogiki Specjalnej i uczestników konferencji z innych ośrodków naukowych w Polsce.
Autorzy tekstów - zgodnie z przyjętym zmierzeniem - prezentują wyniki badań własnych, bądź także ich materiały stanowią zapowiedź badań nad szeroko pojętą motywem: edukacji, zagrożeń technicznych we współczesnej edukacji, aspiracji życiowych dzieci i młodzieży, tutoringu, zjawiska eksploracji miejskiej (urbex), interaktywnych centrów nauki, kształcenia ustawicznego, a także problematyki zespołu deficytu natury (ZDN), umiejętności świadomego uczenia się, samopoznania i samowychowania, autyzmu, społeczno-emocjonalnego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.
Należy podkreślić, że wszystkie teksty posiadają szereg walorów poznawczych zarówno dla słuchaczy studiów pedagogicznych jak też osób zainteresowanych meandrami współczesnej szkoły, jej organizacją a także kształceniem i wychowaniem współczesnej generacji dzieci i młodzieży.
Głównym walorem książki są zagadnienia metodologiczne. Czytelnik wprowadzany jest w tajniki badań pedagogicznych, w tym terminologii i znajomości stanu wiedzy w tym zakresie. Jestem przekonany, ze lektura książki zainteresuje niejednego czytelnika poszukującego inspiracji bądź odpowiedzi na rozliczne, niejednokrotnie nader nieprzystępne i niejednoznaczne pytania, związane ze stanem współczesnej edukacji, a także kierunkami jej przeobrażeń w otaczającej nas rzeczywistości.
z recenzji dr hab., prof. APS Jacka Kulbaki