Tytuł Przywiązanie w kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych Podtytuł W kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych Autor Katarzyna Lubiewska Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-20602-4 Rok wydania 2019 Wydanie 1 liczba stron 444 Format epub, mobi Spis treści Wprowadzenie 9 Część I 19 Rozdział 1. Ramy teoretyczne książki 21 1.1. Założenia paradygmatu relacyjnych systemów rozwojowych 22 Rozdział 2. Kluczowe hipotezy teorii przywiązania 29 Rozdział 3. Przywiązanie 32 3.1. Organizacja przywiązania. Od systemów behawioralnych do podstawowych potrzeb psychologicznych 34 3.1.1. Systemy behawioralne 35 3.1.2. Podstawowe zapotrzebowania psychologiczne 43 3.2. Różnice indywidualne w jakości przywiązania 46 3.2.1. Sytuacyjna aktywizacja behawioralnego systemu przywiązania 48 3.2.2. Strategia podstawowa 50 3.2.3. Strategie wtórne 51 3.2.4. Strategia zdezorganizowana 52 3.2.5. Stabilność strategii przywiązania w czasie 53 3.3. Rozwój przywiązania 54 3.3.1. Wczesnodziecięce fazy rozwoju przywiązania w ciągu życia 55 3.3.2. Przywiązanie w okresie dzieciństwa, adolescencji i dorosłości 60 3.4. Przywiązanie jako więź 65 3.5. Wewnętrzne modele robocze. Przywiązanie jako wymiar osobowości 69 3.5.1. Przywiązanie a atrybuty osobowości 50 3.6. Model podsumowujący przywiązanie 74 Rozdział 4. Rodzicielskie uwarunkowania rozwoju przywiązania 79 4.1. Problemy terminologiczne: rodzicielstwo, opieka i wychowanie 80 4.2. Znaczenie genetycznych uwarunkowań podatności dziecka na oddziaływania rodzicielskie 85 4.3. Organiczny model międzypokoleniowej transmisji przywiązania 87 4.3.1. Związek pomiędzy wczesnodziecięcym przywiązaniem rodzica i jego wrażliwością rodzicielską 89 4.3.2. Związek między przywiązaniem rodzica i dziecka 90 4.3.3. Mediacyjna rola wrażliwości rodzicielskiej. 92 4.3.4. Organiczny wymiar modelu międzypokoleniowej transmisji przywiązania 95 4.3.5. Podsumowanie organicznego modelu międzypokoleniowej transmisji przywiązania 99 4.4. System opieki i znaczenie wrażliwej responsywności 100 4.4.1. Konstrukt wrażliwości rodzicielskiej 100 4.4.2. Behawioralny system opieki 104 4.4.3. Systemy neuronalne zaangażowane w opiekę 105 4.4.4. Model systemu wykonawczego opieki w kontekście wrażliwej responsywności 106 4.4.5. Efekt wrażliwości na przywiązanie dziecka 119 4.4.6. Efekt braku wrażliwości 121 4.5. Socjalizacja. Rodzinne uwarunkowania jakości przywiązania 125 4.5.1. Domeny socjalizacji 126 4.5.2. Domeny socjalizacji ważne w rozwoju przywiązania 129 4.6. Model podsumowujący rodzicielstwo w ważnych dla przywiązania domenach socjalizacji 141 Rozdział 5. Kontekstualne i kulturowe uwarunkowania związku między rodzicielstwem a przywiązaniem 147 5.1. Kontekst relacji między rodzicem i dzieckiem 148 5.1.1. Modele kontekstualne rozwoju 148 5.1.2. Nisza rozwojowa przywiązania 151 5.2. Wpływ czynników kulturowych na strategie socjalizacji 162 5.2.1. Kultura i kryteria jej różnicowania 163 5.2.2. Globalne trendy różnic międzykulturowych w strategiach socjalizacyjnych 165 5.2.3. Uwarunkowania zróżnicowania i zmiany kultur 169 5.2.4. Zakres wpływu czynników kulturowych na przywiązanie, rodzicielstwo i związek pomiędzy nimi 174 5.3. W środkukulturowe uwarunkowania różnic w strategiach socjalizacji na przykładzie Polski 180 5.3.1. Polska kultura w perspektywie międzykulturowej 182 5.3.2. Różnice w środkukulturowe 184 5.4. Model podsumowujący kulturę polską i jej wewnętrzne zróżnicowanie jako kontekst socjalizacji 193 Rozdział 6. Kulturowy model rodzicielstwa jako socjalizacyjnej niszy rozwoju przywiązania 195 6.1. Od modelu teoretycznego do modelu empirycznego 199 Część II 203 Rozdział 7. Domeny socjalizacji, międzypokoleniowa transmisja przywiązania w okresie adolescencji, a także jej kulturowe uwarunkowania. Badania własne 205 7.1. Projekt Value of Children and Intergenerational Relations 206 7.1.1. Próba badawcza w Polsce 210 7.1.2. Procedura badania 210 7.1.3. Narzędzia pomiarowe 211 7.2. Kalibracja głównych skal pomiarowych 211 7.2.1. Analiza teoretyczna i empiryczna skali AAS oraz jej cechy psychometryczne 212 7.2.2. Analiza teoretyczna i empiryczna struktury skróconej wersji skali kontroli Rohnera, a także jej parametry psychometryczne 219 7.2.3. Wnioski dotyczące restrukturyzacji konstruktów przywiązania i zachowań rodzicielskich z perspektywy użytych skal pomiarowych 222 7.3. Badanie 1: domeny socjalizacji 224 7.3.1. Hipotezy badawcze w Badaniu 1 225 7.3.2. Analiza atrybuty psychometrycznych skal użytych w Badaniu 1 227 7.3.3. Wyniki Badania 1 229 7.3.4. Dyskusja wyników Badania 1 244 7.4. Badanie 2: międzypokoleniowa transmisja przywiązania w relacji z matką w okresie adolescencji 248 7.4.1. Hipotezy badawcze w Badaniu 2 249 7.4.2. Analiza właściwości psychometrycznych skal użytych w Badaniu 2 252 7.4.3. Wyniki Badania 2 255 7.4.4. Dyskusja wyników Badania 2 269 7.5. Badanie 3: kontekstualne uwarunkowania międzypokoleniowej transmisji przywiązania w relacji z matką w okresie adolescencji 277 7.5.1. Hipotezy badawcze w Badaniu 3 278 7.5.2. Analiza właściwości psychometrycznych skal użytych w Badaniu 3 288 7.5.3. Wyniki Badania 3 295 7.5.4. Dyskusja wyników Badania 3 340 7.6. Wnioski z badań własnych i ich dyskusja 352 7.6.1. Trafność analizowania doświadczeń związanych z przywiązaniem jako domeny socjalizacji 353 7.6.2. Model międzypokoleniowej transmisji przywiązania w okresie adolescencji 357 7.6.3. Organiczne moderatory modelu międzypokoleniowej transmisji przywiązania 363 7.6.4. Znaczenie badań własnych w kontekście metateorii relacyjnych systemów rozwojowych 368 7.7. Ograniczenia i dalsze kierunki badań 371 7.8. Podsumowanie 372 7.8.1. Płaszczyzna teoretyczna rodzicielskich uwarunkowań przywiązania 373 7.8.2. Wyniki badań nad rodzicielskimi uwarunkowaniami przywiązania nastolatków w kulturowo poinformowanym podejściu 374 Załącznik 1. Dopełniające szczegółowe wyniki badań własnych 375 Załącznik 2. Dylematy terminologiczne 400 Załącznik 3. Przegląd badań międzykulturowych nad przywiązaniem 403 Bibliografia 409 Indeks osób 435 O Autorce 444