"Klasyfikacja budżetowa jest narzędziem standaryzującym ujmowanie wydatków jednostek budżetowych w całym sektorze finansów publicznych. Nie ma jednej uniwersalnej zasady dopełniania paragrafów klasyfikacji budżetowej, które można zastosować w każdym przypadku.
W praktyce jedna operacja gospodarcza może spełniać kryteria do zaklasyfikowania jej w dwóch albo czasem więcej równorzędnych paragrafach. W poradniku zaprezentowano zbiór wybranych problemów w zakresie wykorzystywania klasyfikacji budżetowej.
Całość opracowana jest na podstawie pism Ministerstwa Finansów. Z poradnika można dowiedzieć się m.in., jak klasyfikować: wydatki na ekspertyzy, przegląd łączony z konserwacją, remonty, naprawy i konserwacje, zakup usług wykonania pieczątek, a także usług wykonania i dostawy pieczątek, wynagrodzenie członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, wydatki na szkolenia administracji publicznej, wydatki dotyczące nowoczesnania administracyjnego (w tym opłaty komornicze) i progresywnania sądowego, a także usług prawnych, wydatki na nabycie środków trwałych po zmianie limitu z 3500 zł na 10 000 zł (uporządkowano kwestie klasyfikowania wydatków na środki trwałe).
W praktyce problemów występuje o dużo więcej. Dowodem tego są ciągle wydawane poprzez Ministerstwo Finansów i inne instytucje świeże interpretacje. Mimo że Ministerstwo Finansów udziela wyjaśnień, lecz ich udzielanie nie skutkuje przeniesieniem odpowiedzialności za rzetelność prowadzenia rachunkowości i wiarygodności sprawozdań.
Odpowiedzialność ta nadal spoczywa teoretycznie na kierowniku jednostki, a w sumie – na głównym księgowym. "