Adam Lashinsky Autor wskazanego przez New York Times bestsellera INSIDE APPLE W swojej kieszeni masz coś niesamowitego: co pozwala ci błyskawicznie i łatwo wezwać nieznajomego, aby zawiózł cię tam, dokąd chcesz.
W ręku masz coś tak samo niesamowitego: przemilczaną historię błyskawicznego rozwoju Ubera i ogromnych ambicji jego założyciela i dyrektora generalnego. Równocześnie Kalanick, jak i Uber posiadają reputację walecznych, nieugiętych i bezwzględnych wobec rywali.
Kierowały nimi podziw i odraza, gdy lekceważyli regulacje prawne, wywoływali nagłą zapaść w transporcie taksówkarskim i wzbudzali kontrowersje w kwestii potencjalnego wyzyskiwania kierowców. Zmienili choćby głęboko zakorzenione zachowania konsumentów – by zgodnie z zasadą wpojoną poprzez rodziców w dzieciństwie nie wsiadać do samochodu z nieznajomym.
Ostra jazda to pierwsze wnikliwe przyjrzenie się globalnemu imperium Ubera. Doświadczony dziennikarz i autor bestsellera Inside Apple, Adam Lashinsky starał się poznać podłoże ambicji Travisa Kalanicka, sięgających ko-rzeniami skromnego życia w dzieciństwie.
Przedstawił podejrzane początki producenta, jej szybki rozwój i ekspansję w różnych dziedzinach przemysłu. Lashinsky opierał się na wywiadach przeprowadzonych z Kalanickiem na prawach wyłączności i na informacjach od wielu innych osób, które podzieliły się szczegółami o zewnętrznych i wewnętrznych walkach o władzę w Uberze.
Zbadał w dodatku nieudane wejście Ubera na rynek chiński, a także zawziętą rywalizację pomiędzy Kalanickiem i jego rywalami z Google’a, Tesli, Lyfta i General Motors w konstruowaniu autonomicznych pojazdów. Lashinsky usiadł nawet za kółkiem jako kierowca Ubera, by na własnej skórze poczuć, jak to jest.
Uber nie schodzi z nagłówków gazet za sprawą imponujących wycen i bezzwłocznego rozprzestrzenienia się na całym świecie. Ale ta książka to pierwsza relacja o tym, w jaki sposób stał się dzisiejszym gigantem i jak zamierza podbić przyszłość.
Już po lekturze kilku stron Ostrej jazdy przekonacie się, dlaczego szczególnie utalentowany Adam Lashinsky jest teraz jednym z najistotniej renomowanych dziennikarzy biznesowych. Ukazuje kolejne warstwy wydarzeń i ambicje, które doprowadziły do powstania jednej z najszczególniej kontrowersyjnych i przebojowych firm, Ubera i jej niezaspokojone i często zatrważające parcie do zwycięstwa.
NICK BILTON, autor American Kingpin i Hatching Twitter