Turbulentne otoczenie wpływa na zmiany zachodzące w organizacji i wywoduje pojawianie się nowych problemów zarządzania.dopasować się do zmian zachodzących w zmieniającym się otoczeniu, należy te problemy identyfikować w celu ich rozwiązania i wprowadzenia stosownych zmian.
Przeprowadzenie przedsiębiorstwa przez skomplikowany -- i nieunikniony -- okres zmian jest wyzwaniem, z którym muszą się zmierzyć menedżerowie większości przedsiębiorstw. Skala trudności związanych z tego rodzaju przedsięwzięciami jest najlepiej widoczna, gdy zwrócimy uwagę na fakt, iż -- zdaniem niektórych badaczy -- ponad 70% wszystkich projektów zmian kończy się porażką.
Dlatego do reformowania organizacji warto się odpowiednio przygotować. Można wyodrębnić, że pierwszym krokiem jest przeprowadzenie rzetelnej diagnozy zaistniałych problemów.Zarządzanie jest obecne we wszystkich płaszczyznach życia gospodarczego, społecznego, jak jeszcze w globalnym funkcjonowania państw i organizacji.
Działania związane z zarządzaniem mają charakter permanentny, są procesem osiągania założonych celów, realizowanych poprzez innych ludzi. Lecz kryzysy towarzyszą wszelkim aspektom sprawowania zarządzania.
Do kryzysów prowadzi typowo zachwianie równowagi między zasobami i celami przedsiębiorstwa. Managerowie zarządzający firmą muszą dokonać jej analizy i sprecyzować przyczyny pojawienia się kryzysu.
nawet najsprawniejsi kierownicy przede wszystkim nie potrafią zidentyfikować wszelkich czynników źródłowych potencjalnej sytuacji kryzysowej. Wczesna detekcja umożliwiłaby potem jej szybsze przezwyciężenie i przejście do poziomu jednostajnego.
w głównej mierze kryzys nie obejmuje tylko samego przedsiębiorstwateż jego interesariuszy z kręgu dostawców, odbiorców, banków. Zarządzanie kryzysem we wnętrzu danego przedsiębiorstwa jest wyjątkowo wielowątkowym procesem, z jednoczesnym udziałem wielu czynników wewnętrznych i zewnętrznych oddziaływającym na ich postrzeganie kryzysu.
Istnieją trzy newralgiczne komponenty modelu zarządzania kryzysem w organizacji, w postaci programu antykryzysowego, sztabu antykryzysowego, a także udziałowców sytuacji kryzysowej. Sukces w sanacji danego przedsiębiorstwa wprawdzie jest zależny od zgodnego współdziałania wszelkich części likwidacji sytuacji kryzysowej, ale w najistotniej uzależniony jest od elastyczności wierzycieli dotkniętej kryzysem firmy.
Studium przypadku przedsiębiorstw dowodzi, iż spółki nie są w stanie kompletnie zabezpieczyć się przed skutkami kolejnych kryzysów, czy też zewnętrznych wahań koniunkturalnych. Kluczowe jest właściwe podejście zarządów poszczególnych firm do walki ze skutkami kryzysu.
Należy wcześniej poszukiwać oznak kryzysu, ponieważ profilaktyka jest zawsze mniej bolesna aniżeli później choćby najłagodniejsze czynności antykryzysowe. Jeśli nie można liczyć na finansowe zasilanie zewnętrzne, najważniejsze jest poleganie na zasobach własnych (zasoby gotówki, posiadajątku trwałego czy nieruchomości).
Właściwe zastosowanie jednego albo obu tych źródeł do przetrwania stanu kryzysu, stanowi podstawę do powodzenia czynności naprawczych. Zmarnowanie albo beztroskie zużycie na bieżące funkcjonowanie firmy, typowo kończy się upadłością marki.
W przedstawionych trzech studium przypadku, przeanalizowano różnorodne podejście zarządów przedsiębiorstw do filozofii wychodzenia z takiego kryzysu. Sposób reakcji na wyzwania stawiane poprzez kryzys jest kluczowy dla powodzenia całej kampanii przywracania stabilizacji przedsiębiorstwu.Niniejsza praca składa się ze wstępu, dwóch rozdziałów teoretycznych, oraz jednego rozdziału zawierającego studium przypadku stanu kryzysu w trzech polskich przedsiębiorstwach, funkcjonujących w obszarach lotniczych przewozów pasażerskich, chemii przemysłowej, produkcji specjalnej i maszyn budowlanych, a także zakończenia.
Rozdział pierwszy dotyczy teoretycznych aspektów problemów zarządzania w organizacjach. Wyjaśniono pojęcie, funkcje i atrybuty tego pojęcia w zarządzaniu. Przedstawiono również osobę menadżera i jego zadania.
W rozdziale drugim zaprezentowano teoretycznych przejawów występowaniu kryzysu w przedsiębiorstwie. Przybliżono pojęcie, cechy, funkcje i typy zjawiska kryzysu i przyczyny i przebieg kryzysu jaknajróżniejsze strategie zarządzania organizacją w kryzysie.
Rozdział trzeci mieści studium przypadku kryzysów w trzech przedsiębiorstwach: w przedsiębiorstwie lotniczym w latach 2007-2014, przedsiębiorstwie hutniczym w latach 2012 - 2016 i w przedsiębiorstwie branży chemicznej w latach 2010-2015.