Na temat strategii działalności w mediach społecznościowych napisano sporo, jednocześnie w publikacjach naukowych, jak i branżowych. Czy jednak można mówić o „strategii social media"? Czy może raczej strategia jest tylko jedna – na poziomie organizacji, a wszystko inne (w tym działania operacyjne związane z mediami społecznościowymi) powinno być jej podporządkowane? Opracowywane poprzez praktyków i teoretyków „strategie social media" na ogół traktują o zasadach występowaniu w tych mediach, w trakcie gdy istnieją również inne możliwości użycia tychże kanałów.
Zbyt niejednokrotnie pomijany jest fakt,użycie mediów społecznościowych wykracza na dodatek poza marketing, a co dopiero promocję. Do napisania tej książki autorkę skłoniło zwykle to, że w praktyce szczególnie często nadużywane jest pojęcie „strategii".
użytkowane jest ono z reguły w kontekście występowaniu organizacji w mediach społecznościowych, zapominając, że media te mogą być też narzędziem działań marketingowych i pozamarketingowych (nie tyle chodzi o to, by potrafić „być" w tych mediach, ale wpierw o to, żeby umieć je wykorzystywać do swoich celów biznesowych i komunikacyjnych na wielu polach).
Strategiczne zarządzanie marketingowe z zastosowaniem mediów społecznościowych może dać pokaźną przewagę konkurencyjną, ale wymaga unikatowego spojrzenia na te media i wyjścia poza ich promocyjną, a nawet marketingową rolę.
Celem książki jest przedstawienie zagadnień wprowadzających do strategicznego wykorzystania mediów społecznościowych w organizacji. Podjęto w niej następujące problemy: Jakie jest znaczenie strategii w organizacji i na czym polega strategiczne zarządzanie marketingowe? Jak należy rozumieć pojęcie „strategia social media"? Jakie jest miejsce mediów społecznościowych w strategii organizacji? W jaki sposób można zastosować media społecznościowe do realizacji celów organizacji? Na czym polega strategiczne podejście do mediów społecznościowych? Książka jest asygnowana jednocześnie dla teoretyków, jak i praktyków, którzy chcą zgłębić zagadnienia związane z planowaniem i realizacją strategicznych działań z obszaru mediów społecznościowych, nie tylko w marketingu, lecz ogólnie w zarządzaniu organizacją.
Treść opracowania podzielono na cztery rozdziały. W rozdziale pierwszym omówiono koncepcję marketingu strategicznego. Zdefiniowano, czym naprawdę jest strategia, pokazując m.in. Jej militarną genezę.
Omówiono też wybrane typy strategii, a także opisano zarys koncepcji strategii blue ocean, strategii gry rynkowej i koncepcji V2MOM. W dalszej kolejności zaprezentowano projekt i sposób realizacji strategii, wskazując m.in.
kluczowe czynniki jej wykonania. Ważne było także omówienie idei zarządzania strategicznego i jego narzędzi. Ostatni podrozdział poświęcono strategii marketingowej. Przedstawiono wpierw rolę marketingu w zarządzaniu strategicznym oraz różnicę pomiędzy zarządzaniem marketingowym a zarządzaniem marketingiem.
Opisano charakterystykę strategicznego zarządzania marketingowego, a także planu marketingowego. Omówiono dodatkowo etapy formułowania strategii marketingowej. W drugim rozdziale skupiono się na problematyce miejsca mediów społecznościowych w strategii organizacji.
Zdefiniowano wpierw pojęcie tych mediów i wytypowano ich typy. Wyrózniono także na ich podstawowe parametry. W dalszej kolejności przedstawiono rozważania na temat tego, czy media społecznościowe sprawdzą się w każdej organizacji.
Zwrócono uwagę na aspekty, którymi nie cechuje się strategia social media. Przedstawiono ponadto problem uwzględnienia mediów społecznościowych w strategii organizacji. Trzeci rozdział traktuje o obszarach użycia mediów społecznościowych w organizacji.
W pierwszym podrozdziale omówiono obszar marketingu (i PR). Wyjaśniono, co oznacza pojęcie social media marketingu (SMM). Przedstawiono koncepcję social media marketing-mix i określono korzyści użytkowania SMM w praktyce.
Ważną częścią tego rozdziału było też omówienie problemu użycia mediów społecznościowych w badaniach marketingowych. Zaprezentowano m.in. Narzędzia analityczne, które są w tym zakresie pomocne i podkreślono problem analizy otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego.
W dalszej części rozdziału przedstawiono możliwości zastosowania mediów społecznościowych w zarządzaniu zasobami ludzkimi (np. Rekrutacji i selekcji pracowników ), w e-commerce i w usprawnieniu komunikacji wewnętrznej.
W ostatnim rozdziale zdefiniowano etapy planowania strategicznego zastosowania mediów społecznościowych w zróżnicowanych obszarach działalności. Ważnym obszarem wykorzystania tych mediów jest marketing, wobec czego przedstawiono model RENL, który reprezentuje strategiczne podejście do social media marketingu.
Trzeci podrozdział poświęcono problemowi organizacji i koordynowania wykonania strategicznego planu użycia social media. Na koniec krótko wspomniano o wybranych wskaźnikach wydajności i efektywności wykonania strategicznego planu użycia social media.
Książka ta stanowi jedynie wprowadzenie do zagadnienia strategicznego wykorzystania mediów społecznościowych w organizacji. Powstała ona z zasady na podstawie źródeł wtórnych: raportów, publikacji branżowych i naukowych (monografii i czasopism).
Przedstawiono w niej case study z praktyki działalności rozmaitych firm. Zapoczątkowuje ona cały cykl publikacji pod hasłem: „Social media strategicznie", w których omawiana problematyka będzie bardziej zgłębiana.