Straż Miejska została powołana do szeroko pojętej pomocy w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnej – gminy. Jej struktura została przypasowana do jak najlepszego kontaktu z mieszkańcem, do jego oczekiwań.
Strażnik - to nie „człowiek wyrwany z innego świata”, to z reguły mieszkaniec tej samej gminy, który wie jakiego typu problemy mogą występować na jej terenie,równocześnie potrzebuje wsparcia logistycznego, permanentnego dokształcania się, właściwego podejścia do osób w skrajnych sytuacjach, jakie niespodziewanie spotyka w swojej pracy.
Potrzebuje w swoich działaniach wsparcia, zrozumienia członków społeczności lokalnej. Ochroną bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie zajmują się władze i organy gminy. W systemie samorządowym, przy obszernej samodzielności gmin, ochrona bezpieczeństwa lokalnego wymaga dodatkowych optymalnych służb.
efektem takiego stanu rzeczy było powołanie nowej, umundurowanej formacji porządkowej - Straży Miejskiej, podporządkowanej organom samorządu terytorialnego. Celem pracy jest przedstawienie specyfiki straży miejskiej jako szczególnej instytucji samorządowej w systemie zarządzania kryzysowego.
Sformułowano następującą hipotezę badawczą: Decentralizacja władzy publicznej w Polsce po 1990 roku, wprowadzająca struktury samorządu terytorialnego na poziomie gmin i miast wymusiła powołanie instytucji o charakterze porządkowym – straży miejskich (gminnych).
Aby udowodnić hipotezę postawiono następujące pytania badawcze: 1. Na czym polega istota systemu samorządowego w Polsce? 2. Jakie miejsce wśród instytucji samorządowych zajmuje straż miejska? 3. Jaka jest struktura straży miejskiej? 4.
Jakie są kompetencje straży miejskiej? 5. Na czym polega specyfika pracy w straży miejskiej? 6. Jakie są kryteria doboru pracowników do straży miejskiej? 7. Jakie są doświadczenia w pracy Straży Miejskiej w Gdyni? 8.
Jakie są oczekiwania mieszkańców miasta Gdyni dotyczące działalności Straży Miejskiej? aby odpowiedzieć na postawione pytania zastosowano następujące metody badawcze: analiza systemowa, analiza literatury przedmiotu, dokumentów i aktów prawnych, obserwacja w tym - uczestnicząca.
Od 1 lipca 1992 roku do 30 listopada 2010 roku byłem strażnikiem w Straży Miejskiej w Gdyni. Przy pisaniu pracy szczególne pomocne okazały się następujące akty prawne: Ustawa o samorządzie gminnym z dn.
8 marca 1990 roku („Dziennik Ustaw”, nr 16, z dn. 8 marca 1990 r., poz. 95), Ustawa o strażach gminnych z dn. 29 sierpnia 1997 r. („Dziennik Ustaw”, nr 123, z dn. 9 października 1997 r., poz. 779), Ustawa o Policji z dn.
6 kwietnia 1990 r. („Dziennik Ustaw”, nr 287, z dn. 14 października 2011 r., poz. 1687) i następujące opracowania: „Samorząd terytorialny – ustrój i gospodarka” (Bydgoszcz 2011) Bogdana Dolnickiego, Samorząd terytorialny (Kraków 2003) Zygmunta Niewiadomskiego, „Straż Miejska i Gminna” (Szczytno 2007), Ireneusza Kobus oraz Ireneusza Dziugiel.
Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiono zagadnienia związane z istotą samorządu terytorialnego, definicję systemu samorządowego w Polsce, podstawy prawne jego funkcjonowania.
wskazano na strukturę organizacyjną gminy i scharakteryzowano zadania własne i zlecone gminy. W rozdziale drugim przedstawiono miejsce straży gminnej (miejskiej), wskazując na tryb jej tworzenia, a także genezę jej powstania.
Scharakteryzowano podstawowe pojęcia, związane ze strażą gminną (miejską). Omówiono jej zadania i kompetencje strażników. W trzecim rozdziale przedstawiono specyfikę pracy w straży miejskiej w Gdyni i jej historię, wyodrębniono kryteria doboru osób na strażników.
Omówiono prawa i obowiązki strażnika gminnego (miejskiego), jak i na dodatek wymagania mieszkańców miasta Gdyni na podstawie ankiety. W zakończeniu podsumowano znaczenie straży miejskiej we wspólnocie lokalnej.
Bezpieczeństwo jest jedną z najważniejszych potrzeb jednocześnie każdego człowieka, jak i całego społeczeństwa. Sam termin jest ściśle związany z dynamicznymi zmianami i nie jest stanem stałym. Bezpieczeństwo wewnętrzne zmienia się równolegle ze zmianami ustrojowymi, a w zakresie zainteresowań autora pracy znajduje się szczególnie okres, w którym milicja obywatelska zmieniała się w policję.
Celem niniejszej pracy jest przeanalizowanie kierunku zmian, jakie miały miejsce w tym zakresie, a także ich wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne. Temat ten został podjęty, gdyż jest on związany z pracą zawodową autora pracy.
Jako funkcjonariusz Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku (Wydział do walki z przestępczością samochodową), pragnie on pogłębiać swoją wiedzę z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego, gdyż może okazać się ona pomocna w codziennej pracy autora.
Praca składa się z trzech rozdziałów, wstępu, zakończenia, bibliografii oraz wniosków. Badania zostały oparte o technikę wywiadu i krytyczną analizę literatury przedmiotu, konstytucji i kodeksów. Pierwszy rozdział stanowi teoretyczną część pracy.
Zostały w nim zdefiniowane takie pojęcia, jak: milicja (charakterystyka i funkcje), policja (definicja, funkcja i zadania), bezpieczeństwo i bezpieczeństwo wewnętrzne. Drugi rozdział pracy składa się z metodologicznych aspektów badań.
Zostały w nim przytoczone i opisane następujące terminy: przedmiot i cel badań, problemy badawcze i hipotezy robocze, zmienne badawcze, wskaźniki badawcze, metody, techniki i narzędzia badawcze, obszar i organizacja badań.
W trzecim rozdziale zostały opisane badania prowadzone przez autora oraz wnioski z nich płynące.