Tytuł Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie turystycznym Autor Władysław Biczysko Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-20406-8 seria TURYSTYKA Rok wydania 2011 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 334 Format epub, mobi Spis treści WPROWADZENIE 9 ROZDZIAŁ 1. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA PRZEDSIĘBIORSTW TURYSTYCZNYCH 13 1.1. Istota, cel i zakres działalności gospodarczej 13 1.2. Podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej 16 1.2.1. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej 16 1.2.2. Rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym 20 1.2.3. Konto bankowe firmy 24 1.2.4. Uruchomienie działalności gospodarczej przedsiębiorstw turystycznych 26 1.2.5. Możliwości i warunki założenia przedsiębiorstwa turystycznego za granicą 29 1.3. Charakterystyka działalności turystycznej 32 1.3.1. Przedsiębiorstwo turystyczne – pojęcie i funkcjonowanie 32 1.3.2. Zakłady gastronomiczne 33 1.3.3. Obiekty hotelarskie 36 1.3.4. Biura podróży, touroperatorzy i pośrednicy turystyczni 38 1.3.5. Gospodarstwa agroturystyczne 43 1.4. Kontrola funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych 46 1.5. Dobór formy opodatkowania w przedsiębiorstwie turystycznym 50 Pytania kontrolne 56 ROZDZIAŁ 2. ZNACZENIE ZARZĄDZANIA FINANSAMI PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO 57 2.1. Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym a zarządzanie jego finansami 57 2.2. Uwarunkowania decyzji finansowych 62 2.3. Funkcje kierownictwa oraz menedżera finansowego 66 2.4. Sprawozdanie finansowe źródłem danych gospodarczych 68 2.4.1. Warunki sporządzania sprawozdań finansowych 68 2.4.2. Bilans 69 2.4.3. Rachunek zysków i strat 71 2.4.4. Rachunek przepływów pieniężnych 76 2.5. Narzędzia analizy wskaźnikowej w przedsiębiorstwie 83 2.5.1. Płynność finansowa 83 2.5.2. Zadłużenie 91 2.5.3. Efektywność (obrotowość) działania 92 2.5.4. Zyskowność 95 2.5.5. Wskaźniki operacyjne hoteli, restauracji i biur podróży 97 2.6. Skuteczność usług w przedsiębiorstwie turystycznym 100 2.7. Analiza finansowa producenta według standardów UE 109 Pytania kontrolne 113 ROZDZIAŁ 3. PLANOWANIE FINANSOWE W PRZEDSIĘBIORSTWIE TURYSTYCZNYM 115 3.1. Biznesplan a plan finansowy 115 3.2. Metodyka konstruowania planów finansowych pro forma 121 3.2.1. Ogólne założenia metodologiczne 121 3.2.2. Rachunek zysków i strat pro forma 130 3.2.3. Rachunek przepływów pieniężnych pro forma 131 3.2.4. Bilans zamknięcia pro forma 133 3.3. Zastosowanie progu rentowności w planowaniu ekonomiczno-finansowym 136 3.4. Modelowa weryfikacja przyjętych założeń metodologicznych 140 Pytania kontrolne 153 ROZDZIAŁ 4. KAPITAŁY PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO, a także ŹRÓDŁA ICH FINANSOWANIA 154 4.1. Pojęcie i klasyfikacja kapitałów przedsiębiorstwa turystycznego 154 4.2. Źródła kapitału własnego i obcego 157 4.3. Zasady finansowania posiadajątku kapitałem własnym i obcym 161 4.4. Kształtowanie struktury kapitału 162 4.5. Zarządzanie kapitałem obrotowym 166 4.6. Amortyzacja majątku 172 4.6.1. Funkcjonowanie tarczy podatkowej 173 4.6.2. Podstawowe zasady amortyzacji aktywów trwałych 175 4.6.3. Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych 179 4.7. Kredyt kupiecki źródłem finansowania krótkoterminowego przedsiębiorstw 181 4.8. Fundusze unijne przedsiębiorstwa turystycznego 183 Pytania kontrolne 186 ROZDZIAŁ 5. ZARZĄDZANIE NALEŻNOŚCIAMI I ZOBOWIĄZANIAMI HANDLOWYMI 188 5.1. Weryfikacja kontrahentów usług turystycznych 188 5.2. Długofalowe i operatywne zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi 191 5.3. Windykacja należności i sprzedaż wierzytelności 202 5.4. Zniżanie ryzyka kredytowej sprzedaży usług turystycznych 204 5.5. Eliminacja nierzetelnych kontrahentów 210 5.6. Złe długi w przedsiębiorstwie turystycznym 215 5.7. Przedawnienie roszczeń między przedsiębiorcami, a także w przedsiębiorstwie 216 Pytania kontrolne 218 ROZDZIAŁ 6. EFEKTY EKONOMICZNO-FINANSOWE W PRZEDSIĘBIORSTWIE TURYSTYCZNYM 219 6.1. Wartość przedsiębiorstwa turystycznego 219 6.2. Znaczenie czasu w podejmowaniu decyzji gospodarczych 224 6.3. Polityka opustów cenowych i potrąceń przy sprzedaży usług turystycznych 233 6.4. Kredyty bankowe a leasing oraz wybór waluty 239 6.5. Odsetki od zaległości podatkowych a odsetki ustawowe 243 6.6. Kalkulacje cenowe w przedsiębiorstwie turystycznym 246 6.6.1. Ogólne zasady kalkulacji cenowej 246 6.6.2. Kalkulacje cenowe w gastronomii 251 6.6.3. Kalkulacje cenowe w hotelarstwie 258 6.6.4. Kalkulacje cenowe w biurach podróży 262 6.6.5. Kalkulacje cenowe w agroturystyce 268 6.7. Użycie środków transportowych w firmie turystycznej 270 6.8. Wydatki na promocję i reklamę a wydatki na cele reprezentacyjne 274 6.9. Zatrudnianie pracowników a rozliczanie wydatków domowo-firmowych 277 6.10. Upadłość gospodarcza źródłem ochrony zasobów firmy 282 Pytania kontrolne 284 ROZDZIAŁ 7. PODATKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE TURYSTYCZNYM 285 7.1. Ogólna charakterystyka podatków w działalności turystycznej 285 7.2. Podstawowe zasady opodatkowania usług turystycznych 289 7.3. Dopłaty do wczasów, wycieczek i kolonii 298 7.4. Rozliczenia podatkowe w agroturystyce i turystyce wiejskiej 300 7.5. Legalne zniżanie obciążeń podatkowych przedsiębiorstwa turystycznego 306 7.6. Prawna obrona przedsiębiorstwa przed fiskusem 312 Pytania kontrolne 316 TEST 317 WYKAZ SKRÓTÓW 323 BIBLIOGRAFIA 325 INDEKS 335