Problematyka prezentowanych w niniejszej pracy rozważań jest osadzona w koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa. Wartość ta powinna wzrastać ponad oczekiwania rynkowe wyrażone rynkową stopą zwrotu.
Strategia zarządzania wartością zespaja decyzje finansowe kształtujące sprawność działalności operacyjnej i inwestycyjnej przedsiębiorstwa. Łączy zatem analizę wyników osiąganych w kolejnych okresach sprawozdawczych z wynikami oczekiwanymi w przyszłości.
W rozdziale pierwszym przedstawiono wybrane uwarunkowania zarządzania wartością kapitału współczesnego przedsiębiorstwa. Rozdział drugi pogłębia narrację w zakresie możliwości interpretacji i kwantyfikacji wartości kapitału przedsiębiorstwa.
Z kolei rozdział trzeci zawiera podstawowe informacje o aktywach niematerialnych, ich cechach widocznych z punktu widzenia prowadzonych rozważań, a także zakresie i warunkach ujawnień w sprawozdawczości finansowej.
W rozdziale czwartym i piątym skupiono się na wyjaśnianiu istoty, a także znaczenia wartości kapitału intelektualnego jako wielkości objaśniającej różnice pomiędzy wartością rynkową a ewidencyjną. W dwóch kolejnych rozdziałach, tj.
szóstym i siódmym, przedstawiono najistotniejsze, zdaniem autora, oraz brzemienne w konsekwencje użyteczne koncepcje, czyli wartość ekonomiczną i wartość godziwą. W rozdziale ósmym kwestie te poddano analizie porównawczej pod kątem wykorzystania w procesach informacyjnych.
Rozważania związane z modelami biznesu w procesach raportowania zawarto w rozdziale dziewiątym. Ostatni, dziesiąty rozdział, poświęcono algorytmom rachunkowości menadżerskiej, a w szczególności dynamice ich rozwoju w kontekście związku z raportowaniem o wartości kapitału na rzecz interesariuszy.