Gwałtowny rozwój wszystkich dziedzin ludzkiej działalności spowodował przemiany w świadomości społeczeństw. Ludzie uświadomili sobie olbrzymie możliwości i znaczenie ich intelektualnych wydajności. Problematyka poruszana w niniejszej publikacji będzie przybliżała jednocześnie problemy związane z zagrożeniami, jak również z korzyściami płynącymi z szeroko pojętych mediów, nad wyraz w kontekście zderzenia z nimi zarówno ucznia, jak i nauczyciela. Poruszymy zagadnienia zmian, którym podlega jednocześnie młode pokolenie, jak i to starsze, a wyjątkowo nauczyciel związany zawodowo, moralnie i wychowawczo z uczniem. Warto podkreślić, iż tematyka będzie potraktowana wielopłaszczyznowo i wieloaspektowo, gdyż istnieje realna potrzeba zapoznania czytelnika z różnorodnością spojrzeń na oblicza cyberprzestrzeni. We współczesnym świecie ważna jest przecież szybkość komunikacji i przekazywanie widocznych dla młodego pokolenia danych ze świata dalszego, ale też z najbliższego. W przestrzeni życia realnego i wirtualnego znajdujemy sporo podobieństw i różnic. Zdarza się więc zderzenie tych dwóch światów – i pomiędzy innymi o tym będzie nasza książka „Uczeń i nauczyciel w zderzeniu z cyberprzestrzenią”.