Badania stroju w kontekście sztuk plastycznych mają na świece i w Polsce długą tradycję, lecz w ostatnich dziesięcioleciach nabrały szczególnego dynamizmu. Niniejsza publikacja jest zbiorem artykułów ukazujących najnowsze metody wykorzystywane w studiach nad ubiorem jako obiektem artystycznym, a także strojem jako znaczącym elementem dzieła sztuki.
"Sztuka stroju, strój w sztuce" składa się z dwóch części, które odpowiadają głównym problemom badawczym wyodrębnionym w jej tytule. Pierwszy z nich dotyczy pokazania stroju jako dzieła sztuki, przedmiotu zainteresowania artystów i działań artystycznych, a także wpływu sztuk plastycznych na kształtowanie ubioru i modę.
Druga część publikacji poświęcona jest natomiast strojowi jako tematowi dzieła sztuki w przeróżnych epokach i kręgach kulturowych. Spis treści: Anna Straszewska, Wstęp /Introduction; CZĘŚĆ I: SZTUKA STROJU /THE ART OF DRESS - Dorota Morawetz, Zmieniający się wizerunek krawca.
Od anonimowego rzemieślnika do gwiazdora /The changing image of the tailor. From an anonymous craftsman to a star; Aleksandra Jatczak, Moda jako sztuka. O aspektach, które w 2. Połowie XX wieku sprawiły, że w elementach mody dostrzeżono komunikaty artystyczne /Fashion as art.
Why elements of fashion were recognised as artistic messages in the second half of the XX century; Gabriela Juranek, Z antykizującego portretu na paryskie bulwary. O genezie „robe en chemise"/From Ancient Style Portraits to a Boulevards in Paris.
The origin of ‘robe en chemie’; Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, „fason trubadurów" i historyzm w modzie żeńskiej w Polsce końca XVIII i 1. Połowy XIX wieku /Le style troubadour and historicism in women’s fashion in Poland in the late 18th and the first half of the 19th century; Anna Antonowicz, Sztuka przeciw modzie: debata dekoratywna a wiktoriańska reforma stroju damskiego /Art against fashion: decorative debate and Victorian reforms of woman’s dress; Grażyna Bobilewicz, Ubiór awangardy rosyjskiej jako forma manifestacji artystycznej /Attire of the Russian avant-garde as an artistic manifestation; CZĘŚĆ II: STRÓJ W SZTUCE /DRESS IN ART– Beata Biedrońska-Słota, Korespondencja mody i sztuki /Fashion and art in interdependent relations; Anna Wyszyńska, Orientalny czy orientalizujący? Uwagi o recepcji ubiorów wschodnich w sztuce europejskiej XV wieku /Oriental or orientalized? The reception of Eastern dress in the European art of the 15th century; Julia Krajcarz, Symbolika turbanu i innych części stroju derwiszów w tradycji bractw sufickich /The symbolism of the turban and other elements of dervishes’ dress in the Sufi tradition; Leszek Rościszewski, Mundur w kwiatki – niezwykły portret księcia Hieronima Floriana Radziwiłła, ok.
1746 roku /Flowered Uniform – An unusual portrait of Prince Hieronim Florian Radziwiłł, c. 1746; Magdalena Bialic, O grupie XVIII-wiecznych portretów dam polskich w strojach „à la van Dyck"/On 18th-century portraits of Polish ladies in costume ‘à la van Dyck’; Anna Straszewska, Kostiumowy spektakl.
O ubiorze historycznym w twórczości Hansa Makarta /Costume spectacle. The historical dress in the works of Hans Makart; Anna Lebet-Minakowska, Czy obraz nie kłamie? Strój żydowski ze zbiorów muzealnych w świetle malarstwa i grafiki /Do paintings lie? Jewish outfit from the museum’s collections in the context of painting and graphics; Agnieszka Świętosławska, Costumes Polonais.
Albumy graficzne z przedstawieniami polskich strojów ludowych z 1. Połowy XIX wieku /‘Costumes Polonais’. Albums containing images of Polish folk costumes from the first half of the 19th century; Marta Kargól, Malarka, dama, feministka.
Funkcje stroju w autoportretach wybranych artystek europejskich i amerykańskich aktywnych w latach 1870–1939 /The Painter, the Lady and the Feminist – Dress Functions in the Self-portraits of Selected European and American Female Painters Active in the Years 1870–1939; Anna Dzierżyc-Horniak, między widocznym a ukrytym, w zapomnieniu i w pamięci.
odzież w taktykach wybranych artystów polskich /Between the seen and the unseen, in oblivion and in memory. The clothing strategies of selected Polish artists; Magdalena Furmanik-Kowalska, Ubiór w instalacjach artystów chińskich /Clothing and Chinese installation art; Joanna Wasilewska, Ubiory w linii Muzeum Azji i Pacyfiku /Costumes in the Asia and Pacific Museum’s collection.