Czy edukacja – jej istota, cele, cykl – wymaga dzisiaj redefinicji? Czy jesteśmy świadkami kolejnych etapów ewolucji, czy również można mówić o bardziej gwałtownych zmianach przełomowych? Czy, myśląc o edukacji, trzeba pójść za głosami, iż system wymaga zrównania z ziemią i wybudowania wszelkiego na nowo, albo za tymi, że trzeba trwać przy klasycznym modelu, bo tylko on jest naprawdę wartościowy? Drogi Czytelniku, oddawana do Twoich rąk książka nie stanowi zbioru kompletnych odpowiedzi na powyżej sformułowane pytania.
Jest ona raczej skutkiem zatrzymania się w dzisiejszym, błyskawicznie pędzącym świecie oraz próbą spojrzenia na trendy i zjawiska dotyczące edukacji i szeroko rozumianych mediów i technologii „tu i dzisiaj" – w połowie drugiej dekady XXI wieku.
Jest próbą obserwacji i wyciągnięcia wniosków. Dynamika zjawisk w opisywanym obszarze jest tak spora, iż eksploracje w tej problematyce są konieczne cały czas. Jeżeli stanie się dla Ciebie, Szanowny Czytelniku, drogowskazem, który pozwoli na własne poszukiwania (czy to ergonomiczne, czy teoretyczne) w nakreślonym obszarze, zamysł autorki będzie można uznać za zrealizowany.
Książka ma charakter naukowo-badawczy. Opiera się na wynikach kilkuletnich badań i analiz, jednak można w niej znaleźć w dodatku fragmenty o charakterze bardziej popularnonaukowym. Została przygotowana z myślą jednocześnie o teoretykach, jak i praktykach edukacji.
Jeżeli jesteś młodym człowiekiem, który przygotowuje się do tego, żeby uczyć innych, lub sam uczysz się, wykorzystując nowości technologiczne, jeszcze odnajdziesz tutaj coś dla siebie. Publikacja zaczyna się od rozważań na temat zachodzących zmian, ich potrzebie i przesłankach do nich prowadzących, a dotyczących instytucji szkoły, współczesnego edukatora i nowoczesnej edukacji.
Odnoszą się one z zasady do wybranego obszaru, który takie metamorfozy może wywoływać, a mianowicie mediów i technice informacyjno-komunikacyjnych. Nie sposób jednak zastanawiać się nad modelami przyszłej edukacji bez odwołania się do renomowanych teorii.
Zatem w drugim rozdziale można zapoznać się z zagadnieniami behawioryzmu, konstruktywizmu, kognitywizmu i konektywizmu.