Monografia składa się z trzech części: pierwsza koncentruje się wokół warunków socjalizacji dzieci i młodzieży w przestrzeni informacyjnej; druga porusza problematykę zagrożeń w przestrzeni wirtualnej i działań profilaktycznych w tym zakresie; trzecia poświęcona jest tematyce dotyczącej przestrzeni informacyjnej i komunikacyjnej w edukacji, a także nowych wyzwań dla nauczycieli i uczniów z tym związanych.
Z recenzji dr hab. Jolanty Zielińskiej, prof. UP im. KEN w Krakowie […] monografia wpisuje się w dyskurs społeczno-medialno-naukowy nad postrzeganiem i zaspokajaniem specjalnych potrzeb edukacyjnych w zmieniającej się dynamicznie na skutek rozwoju nowoczesnych technologii rzeczywistości edukacyjnej.
[…] Należy podkreślić, iż zbiór wszystkich tekstów jednocześnie dużą wartość teoretyczną, jak i funkcjonalną. Bez dwóch zdań zaś pragmatyczną, demonstruje bowiem dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako pełnoprawnych członków rzeczywistości szkolnej.
Lektura […] książki uwidacznia, jak mogą spojrzeć na ten problem jednocześnie osoby pełno-, jak i niepełnosprawne, praktycy i teoretycy, humaniści i inżynierowie. Buduje tym samym przestrzeń i pozytywny klimat do podejmowania zmian edukacyjnych w polskiej szkole, co jest niezmiernie pokaźne, zwłaszcza w kontekście postępującej inkluzji osób niepełnosprawnych.