Wśród atrybuty, którymi znamionować powinien się współczesny, będący w stanie sprostać stawianym przed nim wymaganiom nauczyciel, pierwszoplanową pozycję zajmują na pewno kompetencje interpersonalne.
Szczególny na tle wielu innych zawodów charakter pracy nauczyciela – praca z uczniem, rodzicem ucznia, innymi nauczycielami i przedstawicielami środowiska lokalnego – polega zwykle na interakcjach społecznych i budowaniu satysfakcjonujących zainteresowane strony relacji.
Oznacza to, że kompetencje interpersonalne, a wśród nich: umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi, praca zespołowa, umiejętności negocjacyjne i rozwiązywanie konfliktów, wywierania wpływu czy zachowania asertywne są jednymi z podstawowych kompetencji zawodowych nauczyciela.
Z Wprowadzenia Na rynku wydawniczym co roku przedstawia się mnóstwo prac o nauczycielu. Nie oznacza to jednak, że wszechstronnie i wyczerpująco ujmują one kwestie zawodu nauczyciela, jego osobowości, warunków i efektów pracy.
Książka pod redakcją Stefana T. Kwiatkowskiego i Dominiki Walczak zasługuje na uwagę i uważną lekturę ze względu na to,mieści studia i analizy słabiej dotąd rozpoznanej problematyki, m.in. Kompetencji interpersonalnych nauczyciela.
Relacje interpersonalne nie znajdowały się dotąd w centralnym nurcie badań społecznych i pedagogicznych, Tymczasem są one bardzo ważnym składnikiem kapitału społecznego, którym powinni dysponować nauczy¬ciele i go upowszechniać, żeby nasze społeczeństwo mogło sprostać stale rosnącym wyzwaniom cywilizacyjnym, W wielu zakresach tematycznych tom interdyscyplinarnych tekstów Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela – aspekty teoretyczne i poręczne, przygotowany przez znanych i doświadczonych autorów, a także młodych adeptów nauki, z całą pewnością przyczyni się do ożywienia i pogłębienia dyskusji o kształceniu, doskonaleniu i pracy zawodowej nauczy¬cieli.
Niezależnie bowiem od udanych albo mniej udanych prób reformowania szkolnictwa, jakość pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczycieli wciąż pozostaje głównym czynnikiem określającym skuteczność szkoły i całego systemu oświaty.
Z recenzji wydawniczej prof. Dr hab. Mirosława J. Szymańskiego