Wpisana z założenia w tę publikację eklektyczność będąca implikacją równocześnie bogactwa refleksji autorów artykułów, jak i różnorodności metod i tematyk projektów badawczych, iż może ona, w naszym przekonaniu, okazać się ergonomiczna, dla różnorodnych grup odbiorców.
Po pierwsze, mogą to być osoby, przed którymi stoi wyzwanie konceptualizacji swych badań przed otwarciem przewodu doktorskiego […]. Monografia kierowana jest w dodatku do doktorantów, którzy przeprowadzili już badania.
[…] Mamy także nadzieję, że wartość tej książki odnieść można do integrowania środowiska młodych wiekiem i stażem polskich badaczy i budowania w nich gotowości do dzielenia się refleksjami z własnych badań nieograniczającymi się li tylko do prezentacji ich wyników.
Kwerenda literatury przedmiotu pokazuje, że tego typu opracowań nadal brakuje. Wreszcie, ośmielamy się wierzyć, że pozycja ta okaże się atrakcyjna dla promotorów oraz promotorów pomocniczych i zainspiruje ich do jeszcze bardziej efektywnej pracy z osobami przygotowującymi pod ich opieką rozprawy doktorskie i ich wsparcia w nasyconej trudnościami drodze ku uzyskaniu stopnia naukowego doktora.
Ze Wstępu Publikowanie prac doktorantów i niedawno wypromowanych doktorów, zwłaszcza tych, które są oparte na podejmowanych poprzez nich badaniach, jest ze wszech miar uzasad¬nione. Spełnia z zasady warunek uczenia się poprzez działanie; w pracy naukowej właśnie taki rodzaj uczenia się pozwala na osiągnięcia.
Jest jednak oczywiste, że przygo¬towywane poprzez młodych adeptów nauki artykuły i komuni¬katy z badań muszą spełniać wszystkie kryteria brane pod uwagę przy kwalifikowaniu teks¬tów do druku. W innym razie sukces związany z opublikowaniem tekstu byłby tylko pozorny, a jakość zbyt pochopnie i li¬beralnie wydanej pracy zbiorowej okazałaby się wątpliwa.
Z recenzji wydawniczej prof. Dr. Hab. Mirosława J. Szymańskiego