Niniejsza publikacja powstała w wyniku rozważań podjętych poprzez osoby zajmujące się problematyką uwarunkowań funkcjonowania szkolnictwa na różnorodnych etapach edukacyjnych. Tak jak szerokie kompetencje powinni mieć pedagodzy, psycholodzy i wychowawcy, tak książka ta porusza problematykę sięgającą do wielu dyscyplin naukowych.
Praca zawiera 12 artykułów, których autorami są osoby związane z nauczaniem w szkołach, na uczelniach czy także w placówkach wspomagających pracę szkoły. Składają się na nią rozważania zarówno teoretyczne, jak i poręczne.
Artykuł B. Ogonowski dotyczy funkcjonowania pedagogów i psychologów w rzeczywistości szkolnej. Autorka wskazuje, jakie problemy i ograniczenia posiadają oni w związku z wykonywaniem wielu czynności pozapedagogicznych, do jakich interwencyjnie są użytkowani.
dodatkowo zwraca ona uwagę na to, że takie podejście, związane z wielozadaniowością pedagogów i psychologów, zapobiega im udzielanie pomocy tym uczniom i rodzicom, którzy rzeczywiście jej potrzebują. Sprawia to z kolei szukanie poprzez nich pomocy na forach internetowych czy u anonimowych osób, które są specjalistami od wszelkiego.
Kolejny artykuł, U. Strzelczyk-Raduli, porusza problematykę pracy pedagogów w obliczu sytuacji kryzysowej. Autorka podkreśla jeszcze to, iż pomieszanie zadań, do jakich delegowani są pedagodzy, komplikuje efektywność niesienia pomocy dzieciom i ich rodzinom znajdującym się w nieprzystępnych sytuacjach życiowych.
Szeroko opisuje ona formy wspierania pedagogów i uczniów oferowane przez pracowników ośrodków interwencji kryzysowej. Ukazuje szczegółowo problemy, z jakimi zgłaszają się rodzice i dzieci do pedagogów oraz psychologów pracujących w takich ośrodkach, a także demonstruje trudną sytuację niektórych uczniów.