Sukcesy i niepowodzenia to nieodłączny element funkcjonowania człowieka w każdej sferze jego dynamiczności i każdej dziedzinie jego życia. Towarzysząc mu, są nie tylko konsekwencją podejmowanych działań, ale także kształtują jego postawy, kryteria i kolejne działania w otaczającej rzeczywistości. Ich niebagatelny wpływ na losy człowieka sprawia, iż stanowią one przedmiot wielu badań związanych z procesami nauczania, uczenia się i wychowania, a mimo to są problemem nie w pełni wyjaśnionym, wieloaspektowym oraz podlegającym nieustannym przemianom, co czyni je za każdym razem aktualnym tematem. Przedmiotem ukazujenej czytelnikowi publikacji uczyniono sukcesy i niepowodzenia szkolne uczniów klas młodszych, rozpatrując je głównie w kontekście szans edukacyjnych kreowanych przez najbliższe otoczenie, w aspekcie pedagogicznym i neurobiologicznym. Książka ta skierowana jest do wszelkich osób, którym na sercu leży dobro uczniów edukacji wczesnoszkolnej - nauczycieli, pedagogów i rodziców, którzy na co dzień muszą się mierzyć z wyzwaniami edukacyjnymi, napotykanymi poprzez dzieci. To właśnie pierwszy etap edukacji szkolnej stał się obszarem eksploracji, ponieważ stanowi on podwalinę dalszych sukcesów człowieka.