Książka skupia się na problematyce zarządzania systemem pracy determinującym niezakłócone funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa. Nawiązuje do koncepcji partnerstwa społecznego oraz zasad ergonomii w zarządzaniu zespołami ludzkimi w obszarze stosunków i warunków pracy.
eksponuje, że dialog i kooperacja oraz zgodność warunków pracy ze standardami ergonomii leżą w interesie producenta i pracowników. Celem monografii jest zbadanie, jak dokonujące się zmiany i przekształcenia systemu społeczno-gospodarczego kraju wpływają na pracę człowieka w organizacji.
wyjątkowo jest nim analiza czynników oddziałujących na motywację i wydajność pracy pracownika, a także warunków stanowiących "środowisko praktyczne" człowieka pracującego. Ma ona dwa zadania: jednym jest poszukiwanie metod ekonomiczno-organizacyjnych i środków psychologicznych rozszerzania sprawności działania organizacji gospodarczych, a drugim dążenie do osiągnięcia odpowiedzialności pomiędzy potrzebami człowieka pracującego w warunkach pracy.
Chodzi zwłaszcza o to, żeby optymalizować "środowisko ergonomiczne" i relację przełożony-podwładny stwarzane przez przedsiębiorstwo. Osiągnięcie takiej odpowiedzialności stanowi ważny problem współczesnych przedsiębiorstw.
Dlatego także dużą uwagę Autorzy zwrócili na prezentację doświadczeń rozwiniętych krajów europejskich.