To nowe spojrzenie na konwencjonalną literaturę arabsko-muzułmańską w naszej literaturze orientalistycznej. W pewnym stopniu stanowi powrót do dawnych opowieści o haremowych tajemnicach orientalnych dworów,jest oparte nie na niezweryfikowanych opowieściach europejskich podróżników, lecz na oryginalnych średniowiecznych arabskich źródłach historycznych i literackich. Poznajemy tajemnice alkowy, miłość i zdradę, chwile szczęścia i tragedii miłosnych. Wszystko to okraszone jest świetną poezją, która towarzyszy Arabom we wszystkich chwilach ich życia. To Orient jakże odmienny od tego, który znamy z wyświetlaczów telewizorów. Autor, arabista i pisarz, umiejętnie wprowadza nas w ten enigmatyczny świat w sposób kolorowy i niebanalny, nie sprzeniewierzając się przy tym filologicznej i kulturoznawczej metodzie naukowej. Prof. Dr hab. Marek M. Dziekan Muzułmanie, podbijając świeże terytoria, zetknęli się z innymi, wyżej rozwiniętymi kulturami. Wiadomo, iż dawne obyczaje orientalne, czy to bizantyjskie, czy perskie, wymagały na przykład, żeby w każdym wykwintnym domostwie znajdowali się eunuchowie. I lecz islam potępiał ten obyczaj, a Koran, a choćby tradycja beduińska go zakazywały, to nowa tradycja wprowadzona poprzez Abbasydów sankcjonowała zakazane praktyki. Prof. Dr hab. Edward Szymański Georges Kass w książce Wino, kobiety i śpiew opisuje powszechność zjawiska zwanego muğūn w kulturze i literaturze arabskiej wieków przeciętnych, tolerancyjność społeczeństwa abbasydzkiego oraz dyskusyjność purytanizmu islamu tradycyjnego. Muğūn należy do terminów, które trudno przełożyć na języki obce, w tym na język polski, choć dotyczy pojęć i zjawisk nieobcych innym kulturom. Muğūn jest zjawiskiem nieostrym, oznacza wykraczanie poza ustalone normy w kulturze i literaturze w celu zaspokojenia różnorodnych potrzeb, w tym wolności własnej, rozrywki i wytchnienia. Chodzi na dodatek o zadziwienie odbiorcy, kimkolwiek żeby on był, odwagą w naruszaniu norm społecznych, a także jego prywatności, poprzez odwoływanie się do najwrażliwszych sfer ludzkiej intensywności związanych z seksualnością i sprawami ciała. Prof. Dr hab. Ewa Machut-Mendecka